Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif: Kesedaran mengenai kitar semula masih kurang di negara ini. Kempen yang pernah diadakan kian sepi dan suram. Lihatlah sendiri bagaimana keadaan tong sampah kitar semula... Umpama perhiasan dan tidak di gunakan dengan betul.

Kadang kala melihat orang yang mencari rezeki dengan mencari bahan terbuang bagaikan mereka pula lebih memahami kaedah pengasingan dan nilai bahan terbuang walaupun mereka sebenarnya tidak fikir pun mengenai kitar semula ini.  Ianya adalah bukti bahawa bahan terbuang juga mampu memberi rezeki buat mereka yang berusaha. 

Namun mereka hanya memilih barangan buangan tertentu yang pastinya mempunyai harga pasaran yang tinggi. Bateri lama, besi buruk, timah, tin aluminium dan barangan tembaga menjadi sasaran kerana nilainya yang tinggi malah kadangkala ianya menjadi punca pula kepada kegiatan kecurian.  

Bagaimana pula dengan barangan terbuang yang kurang berharga malah ada yang tidak bernilai langsung. Sedangkan jumlahnya jauh lebih besar dan banyak seperti kain, perabut, kertas, kaca, plastik dan banyak lagi... Inilah tanggungjawab yang harus ada pada setiap individu...pengasingan dan kitar semula. 

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Pallet yang terbuang jika di olah...lihatlah hasilnya. Sebuah kerusi untuk kegunaan di luar rumah anda. Dengan kos yang sedikit tapi hasilnya amat menarik.
Sisih dan asingkan barangan buangan anda mengikut jenis bahan dan buangkan ia di tong kitar semula yang di sediakan di kawasan anda. Jika tiada, kumpulkan ia dan jual di tempat jualan kitar semula. Sekarang ini lebih mudah kerana mereka ini selalu meronda kawasan perumahan anda untuk membeli barangan terbuang. Pasti ada pulangan hasil dari keperihatinan  anda.

Perabot Kitar Semula

Sedikit panjang mukadimah entri kali ini....Kali ini kita lihat pula kreativiti kitar semula yang bertemakan perabot. Lihatlah idea-idea kreatif bagaimana perabot juga boleh di buat daripada bahan terbuang... Anda juga boleh membuatnya sendiri... Anda akan jimat kos malah hasilnya juga menarik dan eksklusif.

kitar semula
Lihatlah betapa menariknya pallet terbuang di jadikan tempat duduk di ruang menonton di rumah anda.

kitar semula
Kerusi dan meja yang di buat dari pallet terbuang. Mungkin tiada siapa pun akan perasan setelah ianya di hias indah. Cantik dan menawan

kitar semula
Anda pasti teruja dengan rekaan meja dari kitar semula botol dan papan terbuang ini. Sungguh cantik, unik dan penuh dengan elemen seni. Siapa sangka, botol yang terbuang itu boleh menghasilkan hasil yang sebegini cantik. Eksklusif dan anggun sekali .

kitar semula
kitar semula
Juga rekaan dari sebuah pallet terbuang menjadi meja yang unik. Saya sendiri pun tidak pernah terfikir bahawa pallet terbuang itu akan berada cantik di ruang tamu.

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Lihatlah bagaimana pallet terbuang ini di jadikan katil yang sungguh menawan. Begitu kreatif dan mengujakan hasilnya. Lebih menarik dari katil mewah yang bernilai beribu-ribu harganya.  

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Sebuah bekas gelung kabel yang terbuang menjadi meja dan rak buku yang sungguh menarik dan kreatif sekali. 

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Juga asalnya sebuah bekas gelung kabel yang menjadi kerusi dan meja untuk komputer anda. Jika di letakkan di sibercafe, pasti ianya menjadi tarikan yang unik. Kos pun murah.

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Sebuah meja yang rosak pasti ada bahagian yang elok untuk anda guna semula, seperti idea di atas... jadikan ia meja hiasan anda pula. Kitar semula dan jadikan ia kepada sesuatu yang baru dan unik.

Kreativiti Kitar Semula...Perabot KreatifKreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Perabot rumah anda kelihatan unik dan pasti menarik perhatian tetamu anda. Hasil kreativiti ini juga hasil dari pallet kayu terpakai. Pasti lepas ini anda akan menerima tempahan...

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif
Jika idea kreatif...lihatlah hasilnya, sebuah katil buat si comel anda. Pastikan tiada bucu-bucu tajam yang boleh mencederakan pula...


Berikut pula pelbagai lagi idea kreatif dari pallet kayu terbuang untuk membuka minda mahu pun hanya sebagai tatapan mata anda. Menarik bukan!

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif

Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif


Janganlah semua benda yang sudah lama, rosak dan bahan terbuang itu dianggap sampah dan dibuang begitu sahaja. Setiap darinya terhasil dari sumber alam semulajadi yang terhad. Gunakanlah ia semula dengan kreatif ataupun juallah ia di tempat kitar semula.... Anda untung, alam pun terpelihara...

Ingatlah...Membazir itu perlakuan syaitan.  

Jom kitar semula bersama :

Admin...

21 comments - "Kreativiti Kitar Semula...Perabot Kreatif"

Nak cuba buatlah !! Menarik memang DEBOOMMMM

Terima kasih berkunjung kesini... Cubalah, share hasilnya nanti ye :)

KALau pandai bertukang sendiri memang bestlah ni...

Tak semestinya kena pandai...Cuba saja pun boleh, xrugi apa2 pun..
Thx Mieza

Sebelum ni teman nampak banyak org buang pallet cam belakang kedai n area flet. Pas jumpa blog ni, idak le jumpe pulak. Mereka jumpa blog ni kut gamak nye.. :)

Hehe...Macam2lah. Mungkinlah kot :)
Terima kasih berkunjung ke sini.

Unknown delete icon 2:36 PTG

kat mana nk cari pallet mcmni ye?

Pallet biasanya digunakan di kilang2

Kasih Zaraa delete icon 12:49 PTG

Cantik sgt perabut yg terhasil dr pallet nie..kreatif betul...

Terima kasih krn sudi singgah di sini :)

Teringin nak buat mcm ni...seronok tgk

pak rap delete icon 11:11 PTG

terima kasih kerana berkongsi idea...
boleh saya cuba kalau umah dah siap...

pak rap delete icon 11:12 PTG

terima kasih kerana berkongsi idea...
boleh buat kalau umah dah siap...

mcm mane nk dpt kan pallet?
bole ke main ambil je kalau ade jumpe kat tepi2 kilang?

Biasanya pallet ditepi kilang tu tidak berguna tapi eloklah jumpa pihak pengurusan kilang dan minta kebenaran untuk ambil.

Tanpa Nama delete icon 2:08 PTG

tq bro,,saya baru dapat colect kayu pallet ni dari kilang,,dr blog brother saya dapat ilham tuk gunakan barang tu sumer,,tq der

Bella Larvign delete icon 12:25 PTG

i like your blog so much :-D

Memang berbaloi, saya dah buat dah

Assalamualaikum.. Mana boleh dapatkan bekas gelung kabel tu?

Nur Hana delete icon 10:55 PTG

Mesti cuba baru tau asil kerja tanggan sendiri

ah tok delete icon 11:51 PG

wow, manarik

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap