kucingKemanalah si Minah ni pergi... Buang air besau kot. Tak pe lah, tak kemananya dia...nanti baliklah tu. Aku pun layan Fifi sampai terleka yang Kiah Propa dok memanggil kat TV9.

Segera aku masuk kedalam rumah meninggalkan Fifi yang sedang seronok bermain bola pingpong.

"Macam mana bang.. Ok ke kucing2 tu?" Isteri aku menyapa. "Oklah kot...tapi si Minah tu macam merajuk aje" Perbualan pasal kucing terhenti di situ sahaja. Aku layan blog sambil mengadap tv...Apa lagi, blogwalking lah ke blog-blog korang le sambil suara Kiah Propa yang terpekik-pekik menerjah ke telingaku.

Bagi yang tertanya-tanya tiba-tiba masuk intro aje ni boleh lah ke Entri INI. Baca kat situ dulu ye...Dah khatam baru mai balik sini.

kucing

Ayoyo! Banyak Bising!
Dalam asyik melayan blog apatah lagi singgah pula ke Blog OKje...memang bikin ceria. Tiba-tiba terdengar bunyi kucing menjerit berkelahi! Apalagi...terus aku bingkas bangun terus keluar rumah. "Bang! Fifi dengan Minah bergaduh ke?" tanya isteriku.  Aku dengar suara kucing sedang rancak berkelahi di rumah jiran sebelah.

kucingAku segera melihat keliling mencari si Fifi. Yang ada cuma si Minah aje sedang relaks sambil menjilat-jilat bulunya. Reaksinya macam takde apa je yang berlaku.

Pelik juga...selalunya bila kucing berkelahi, dialah yang kecut, terus menyorok. "Minah ada ni, tapi Fifi tak jumpa la" Dalam hati dah berkata-kata, "mesti Fifi yang berkelahi di rumah sebelah ni."

Pagar batu jiran sebelah rumah aku ni tinggi, memang tak nampak dari rumah aku. Kena keluar ke pagar depan baru boleh nampak. "Abang pergilah tengok...mesti Fifi tu.. mesti dia kena pukul..." Suara sedih isteri ku memujukku. Dalam pada itu aku pun dengar suara jiran aku sedang terjerit-jerit menghalau kucing yang sedang berkelahi.

kucingAku pun keluar pagar dan menjengah di depan pagar jiran sebelah. Tiba-tiba ada sesuatu melanggar kain pelikat aku. Dah kat rumah, biasalah waktu malam berkain pelikat kan.

Telahan Ku Benar
Rupanya si Fifi!! Seekor lagi kucing warna kuning sedang mengejarnya. Belum sempat aku tangkap Fifi dia terus berlari laju menghala ke arah padang dihadapan rumah. Kucing kuning tu terus mengejarnya.

"Ayoyo! Ini kucing banyak bising. Gadoh-gadoh! Sapa kucing punya..banyak kacau!" Seorang lelaki India berperut buncit datang dan mengadu pada aku. "Tak tahulah Ane... Kucing liar kot." Tapi dalam hati aku, takkan nak cakap kucing aku punya...mampus aku kalau dia tahu. Kucing punya pasal...tak pasal-pasal aku pulak yang kena pelangkung, huhu...

Aku pun segera ke padang. Dalam gelap aku cuba juga lihat keliling...tidak nampak atau kedengaran lagi bunyi kucing berkelahi. Aku pusing-pusing sekitar padang namun tetap tidak kelihatan kelibat Fifi. Sahlah... Fifi sudah lari hilang entah kemana... Dengan langkah perlahan, aku pun pulang ke rumah sambil berfikir, "Apalah aku nak cakap kat bini aku ni...mesti dia sedih."

Minah dan Gojes
Kelihatan si Minah menanti di depan pagar...nampak saja aku dia terus bergesel manja di kaki ku. "Fifi dah hilang.. Minah, sukalah ko" Aku terus berjalan masuk ke dalam rumah. "Fifi ke bang yang berkelahi? Mana dia?...Bang! Fifi mana?" Tanya isteriku berulang kali.

"Ya...Tapi Fifi dah lari kena kejar kucing kuning...kemana ntah, tak jumpa." "Kucing kuning jantan tu lah agaknya...Pakwe si Minah, si Gojes! Mesti Minah mengadu ni... Alaaa, sayang kucing tu, comel. Kejap je dapat pegang....dah hilang." Rintih isteriku.

kucingkucing

Aku baru teringat kucing kuning jantan tu. Ya!...ia selalu datang bertandang mengorat si Minah. Bini aku gelar dia si Gojes. Mungkin benar agaknya si Minah ni mengadu pada si Gojes pasal Fifi... Patutlah aku lihat si Minah semacam aje, kucing berkelahi pun dia relaks aje. Eh...kucing pun boleh buat macam tu ke??

"Mungkin Fifi hanya pinjaman seketika untuk kita. Kalau sayang tak bawa balik, mungkin dia mati kebuluran. Kalau ada rezeki dia bersama kita...esok2 pulanglah Fifi tu, jika tak ada...redha saja ye. Dah besar pahala sayang bawa dia pulang dan beri makan tu..." Aku memujuk isteriku...

Seminggu sudah berlalu, Fifi masih jua tidak kelihatan...

kucing

p/s: aku menanti sehingga ke hari ini sambil mengharap agar Fifi pulang untuk aku terus menyambung kisah ini tapi nampaknya ianya hanya berakhir disini sajalah... Gambar Fifi pun aku tak ada...

Admin...

50 comments - "Kisah Minah, Fifi dan Gojes"

Hahaha..Si minah mengadu kat pakwe dia?? Adooiii macam-macamlah kau ni Minah. Kesian Fifi, kemana la dia agaknya. Entah tido dan makan kat mana..

Apaaaa?? segmennnn?? Alamakk..berdebar pulak..sbb pukul 8 line internet dah tak boleh guna. pukul 10 baru dapat melepak kat pusat internet..

Nao Mei delete icon 10:09 PG

la baru je syok cik akak membaca kisah si fifi dan minah nie...fifi hilang pula...sedihlah ...lepas nie mesti kisah fifi terhenti disini sahaja...huhu...sedih juga bila fifi hilang...Semoga fifi datang balik...amin...

La si minah tu pula...apasalah mengadu...isk-isk.....memang tak boleh main sama....huhuhu...

segmen khas mana...hihi..tak sabar nak join nie.. :)

Violet delete icon 11:31 PG

Saya berharap agar Fifi dapat dijumpa

Jie Susanos delete icon 12:20 PTG

em..kesian lak kat fifi..harap2 dia blik.

MaMa Rey delete icon 1:01 PTG

ke mana agaknya si fifi pergi ya..sian pula..
pandai pula si minah mengadu ye hehehe

sdg menunggu segmen tu...;)

serini delete icon 3:13 PTG

dirumah ku banyak sekali kucing

ayun delete icon 3:13 PTG

di rumah ku juga bnayk kucing , telebih yang betina

keke delete icon 3:14 PTG

di dekat rumahku ada kucing angora sayangnya bibirnya sumbing

kurnia delete icon 3:15 PTG

kucingnya suka dikasih makan apa

adam delete icon 3:15 PTG

kucingnya suka ikan tidak

dian delete icon 3:22 PTG

kucingku suka susu :)

ayun delete icon 3:24 PTG

kalau kucing q, suka nasi

Zawiah delete icon 4:28 PTG

samalah cam kucing jantan saya si tigerson kena kejar dek kucing org yg kami panggil atuk . geram lah juga . dtg umah org suka2 jer pi halau kucing tuan rumah ... huhuhuuu ... sampai la ni tigerson x dpt dikesan . dah satu taman kakak n anak buah pi cari ...

ala kesian kat fifi :) si minah nie mengadu saje

comelnya minah...

fifi hilang sampai skrg..

Fifi tu dah jumpa tuan baru kot...

liza yati delete icon 9:35 PTG

fifi keluar.mencari ketenangan. esok2 balik laa dia. apakah segmen tu??

baby comel delete icon 9:59 PTG

Sedihnya baca.. fifi, pulanglah... kami menantimu okey

bila sebut Gojes , teringat nama kwan..hahaha , kitorang panggil dia gojes , kadang-kadang panggil princess :D

Eceh....gojes plak nma pakwe minah yek...kemain...! Sentap skit nak ngadu....hai la kucing...
Sian fifi....mna la dia pgi....harap ada la orng yg nak bg dia mkn plak kat luar sana tu.....

Sedihnya.... Saya dapat merasainya apa yang isteri BM rasainya tu.

Segmen???

kucing pun ada perasaan cemburu juga kot.. mesti minat dah mengadu kat kucing kuning tu sampai fifi kena belasah.. sedihnya.. :(

hihihih.... mama suka gelagat mereka, tapi sayang mama takut mereka,

Itu yg pelik...kucing pun boleh buat macam tu ke? hehe
Jangan lupa sertainya...:)

Harap2 Fifi balik le...tapi nampak macam tinggal harapan aje

saya juga berharap begitu...

Harapan spt tinggal harapan je... :(

Ntahlah Mama, hilang tanpa meninggalkan kesan...

serupa sekali kisahnya...cuma Fifi langsung tak merasa satu malam pun dirumah saya...

Kucing pun boleh pandai mengadu ke...mungkin juge, kan

Minah memang comel tapi kuat cemburu le...

Sampai sekarang tidak ditemui lagi...

Kalau dah jumpa tuan baru...eloklah, terjaga makan minumnya kan Bunda.

Mungkinlah tu...atau takut nak kembali semula. Masih mengharap Fifi kembali...
Segmen...tungguuuu, Jgn lupa sertainya ya!

Alahai...Macam harapan tipis aje, tapi tetap mengharap...

Haha...ada juga kenangan dgn nama Gojes. Lelaki ke pompuan ni?

Cemburu kot...mengharap Fifi kembali, jika dah jumpa tuan baru, Alhamdulillah...terjaga nasib Fifi

2~3 hari jugalah terbayang2 kelibat Fifi...
Seminggu berlalu, mengharap nasib Fifi baiklah.

Itulah yang saya agak...tapi kucing pun pandai buat begitu ke?
Mengharap nasib Fifi baiklah...

Seronok sekali melihat gelagat2 kucing...terhibur! Takut kucing...oh! sungguh rugi, hehe

Kalau dah suami pencinta alam, isteri dia pun mengikut hobi suami sekali rupanya.....pencinta haiwan...hehe
Nak tanya sikit boleh tak? Kenapa gambar kucing tu bukan gambar kucing sebenar? Muka kucing pun takkan nk sorok jugak kot hehe.....

cik tom delete icon 11:31 PG

hhehee..klakarlah plk kl si minah tue mmg betul mengadu kat pakwe dia, gojes..cian fifi larik sbb takut...huhu....comel2 gmbr kucing...gmbr kucing sebenar xde ke?

Raudzah Z delete icon 11:49 PG

Itu baru 3 ekor BM dah haru..bayangkan my sis ada puluhan ekor..macam-macam perangai..Anyway Mana fifi pergi..mesti dah merajuk ni..kesian dia..

S.K.A delete icon 5:53 PTG

bru je nk bela..dh hilang pula..smoga balik la si fifi 2..kecian pula kalau di sekor2 je kt luar sna..ntah makan ke x..smoga dipermudahkanNya..

Kathy Rbain delete icon 1:54 PTG

siannyer fifi...

seronoklah pulak baca n3 ni hehehe

Khir Khalid delete icon 5:40 PTG

Kesian pulak kt fifi.. ke mana pergi agaknya ye...

Cinta Misteri delete icon 11:54 PTG

lak leng tak tau..... ni kalau isteri mu baca mesti kantoi mu laaaa penyebabnya fifi hilang. chaiiittttt tak ngako plak ngan anei-amma' yg tanya tu.

minah tu confirm dah ngadu ngan gojes. ntah manalah gojes dah perambat fifi tu, jgn dia buat tak senonoh dah ler.

apa kaitan fafau plak. ingatkan lastly fafau dtg bg bantuan, tp hanya sekadar cadangan nama untuk fifi.

Tergelak saya baca kisah si minah dan gojes.. si minah pun ada pakwe ..boleh pulak dia buat tak tahu bila si gojes kejar si fifi..kucing pun pandai jeles ya...

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap