Wordless Weekend #3

Kumbang Ladybird

binatang comel berwarna merah berbinti hitam ini merupakan salah satu spesis kumbang. Ianya lebih dikenali sebagai ladybird. Warnanya yang menyerlah menjadikan ianya sangat menarik dipandang mata.

LadybirdLadybird

Ladybird

LadybirdLadybird

Ladybird

LadybirdLadybird

Ladybird

Tahukah anda bahawa kumbang ladybird adalah sahabat baik kepada petani. Ia memakan larva, hama dan kutu daun yang menjadi perosak tanaman tetapi ia ada kalanya ia juga merosak tanaman.


Author by Bin Muhammad

24 comments - "Merah Berbintik Hitam"

cantiknya...tp tak pernah jumpa kaler merah hitam mcm ni..pernah tgk kaler oren..

Cantikkkkk ;)

lah teringat pulak jenama baju kanak2 ladybird..kumbang ni bersaiz kecil dan pernah jumpa kaler merah hitam..cantik..

comelnya ^_^ ladybird.. masa kecil2 comfuse binatang nie

Bahrain delete icon 5:05 PTG

Sebenarnya ladybird ni kecil teramat sangat tapi memang cantik.

Nao Mei delete icon 5:18 PTG

Lady n bird
Dua perkataan yang berbeza.
Uncle simpulkan makna disebaliknya hihi

comelny binatang ini... selalu tangkap dulu, kumpul banyak-banyak.. sekarang nak jumpa macam susah je..

Dulu ader jugak ..selalu main ngan lady bug nie ..
Tapi bila dia kuarkan cecair kuning tu kena kat tangan mmg tak suka tak suka tak suka ..Huhuhuhu kenangan masa kecik ..

Fizi Zaidi delete icon 9:27 PTG

yang penting kumbang nie cantik dan comel..:) bro rasa?

ZazaMyMoon delete icon 10:01 PTG

info yg baru kak kah tau pasal lady bird..
teringat masa kecik2 dulu mak ayah selalu belikan baru lady bird hehe

Mieza Jhaa K delete icon 11:17 PTG

Merah hitam adalah warna kesukaan saya dalam menghias rumah..hehe

Khir Khalid delete icon 12:49 PG

Wahh.. menarik.. melihatnya pun satu ketenangan.. :)

Wafi Remli delete icon 2:57 PG

Tertanya-tanya gak tajuk ni, "Merah Berbintik Hitam"? Takkan ladybug kot, tengok-tengok, betul-betul ladybug rupanya...

ANIM delete icon 5:21 PG

bintik hitam merah ni...baik ada makna ya..


Ladybird boleh terbang ke mana sahaja yang ia mahu... juga punya badan yang cantik, dengan dua warna yang berbeza.. dua warna berbeza yang sangat cantik tu beri maksud yang tersendiri... Di sebalik warna latar yang cantik, terdapat juga bintik2 hitam... Di sebalik senyuman dan keriangan yang dilalui setiap hari, terselit juga kisah duka dalam hidup seseorang…

paridah delete icon 9:22 PG

ladybird ya...orang kampung sebut ni kabui kalau xsilap.

Nurul delete icon 10:10 PG

Comeyy... ^__^

Fiza Rahman delete icon 11:47 PG

Saya suka lady bird.

ain diyana delete icon 12:31 PTG

dulu kat kampung, senang sgt jumpa ladybug ni.. warna kuning and merah.. skang ni susah dh nk jumpa..

RDZ Z delete icon 9:01 PTG

comelnya gambar-gambar ni..so colorful..

profhariz delete icon 10:40 PTG

MashaAllah cantiknya gambar :)

yana yani delete icon 2:31 PTG

saya suka ladybird
comel aje kan =)

Zawiah delete icon 5:32 PTG

anak buah saya panggil ladybug ...

Sangat cantik kombinasi warnanya kan. Dulu masa kecil selalu juga memburu Ladybird ni.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap