بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Ketenangan Menikmati Keindahan Bunga Di Halaman
Ketenangan Menikmati Keindahan Bunga Di Halaman: Assalamualaikum dan salam sejahtera. Salam manis buat semua sahabat dan tetamu Relaks Minda. Semoga anda semua sihat dan bahagia disamping insan-insan tersayang. Kemana anda hujung minggu tadi?

Bagi aku, peluang cuti hujung minggu kali ini tidak dapat bersama rakan-rakan setaman untuk meneruskan aktiviti gotong royong seperti biasa. Curi tulang sikit minggu ni...hehe... Kepada yang belum mengetahui aktiviti hujung minggu aku, boleh ke entri berikut : Muafakat Membawa Berkat.

Bukan saja-saja nak mengelak tetapi sebulan sekali aku mesti kena balik kampung... maklum sajalah kan... Maaf ya kawan-kawan... :)


Bunga Mekar Di Halaman MIL 

Dah lama tak memperlihatkan kepada anda semua akan bunga-bunga di laman MIL. Sudah lebih seminggu hujan tak turun, suasana terasa begitu panas dan kering sekali. Begitu juga di kampung MIL...Namun bunga-bunganya masih terjaga dengan baik sekali.

Selain dari bunga-bunga yang sedia ada, laman MIL kini semakin dimeriahkan lagi dengan pelbagai bunga-bunga baru. Kalau dah 'tangan sejuk'... tanam apa sahaja pun pasti menjadi. Itulah keistimewaan MIL, bak kata orang...campak ajer pun boleh tumbuh.

Biasalah... jika di kampung, singgah aje rumah-rumah jiran...pasti ada buah tangan yang dibawa pulang... Begitulah MIL, kebanyakkan pokok-pokok bunga baru yang ada semuanya hasil dari buah tangan dari rumah jiran. Pantang saja tengok ada yang berkenan... :)


Nikmati Keindahan Bunga Di Halaman

Ah! Panjang pula mukadimahnya... Ok... Relaks Minda anda diawal minggu ini dengan menikmati bunga-bunga yang sedang mekar di laman MIL. Kebanyakannya aku tak tahu pun namanya... Semoga persinggahan seketika anda di sini dapat memberi sedikit ketenangan untuk menempuh hari yang mencabar ini...

Keindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di HalamanKeindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di HalamanKeindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di HalamanKeindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di Halaman

Keindahan Bunga Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di HalamanKeindahan Bunga Mekar Di Halaman

Keindahan Bunga Mekar Di Halaman

Kepada yang masih belum puas, anda boleh lihat lagi pelbagai koleksi bunga-bunga di laman MIL ini melalui artikel-artikel berkaitan di bawah kategori label : Bunga Dan Buah

Kamera : Handphone Nokia 3310 Music Express 


Ketenangan Di Kampung

Bertuahnya jika dapat tinggal di kampung kerana punya tanah yang luas untuk bercucuk tanam. Aku yang tinggal di taman perumahan ini, hanya punya tanah sekangkang kera. Apa sajalah yang boleh ditanam. Kebanyakannya hanya dalam pasu sajalah... Itu pun tak terjaga. Lagi pun...orang kata, 'tangan panas'! Orang tanam berbunga...kita tanam, dah lah tak berbunga, kurus kering jer tumbuhnya... Tapi selalunya tak lama, asik kojol jer...haha!

Walaupun hanya dihujung minggu sahaja dapat pulang ke kampung namun masa itu amat berharga kerana hanya di kampung sahajalah lokasi terbaik yang dapat menenangkan fikiran dan melupakan segala tugasan dan rutin harian yang biasa... Melihat bunga-bunga MIL yang mekar berkembang, sawah padi yang menghijau dan pepohon sawit yang melambai.... Uh! Nyamannya... terasa tak mahu pulang!


Terima kasih bersama Relaks Minda

 جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

Ditulis oleh :

30 comments - "Ketenangan Menikmati Keindahan Bunga Di Halaman"

Ketenangan di kampung halaman memang tak dapat dilupakan. Diambah dengan bunyi ayam. Di bandar tak ada semua tu.
Wan sendiri suka menanam pokok-pokok bunga sebelum ni. Memandangkan masa di rumah agak terhad, kesian pokok-pokok terbiar. Maka dilupakan seketika hobi ini.

paridah delete icon 10:19 PG

WAH CANTIK2 BUNGA2 YG MNGHIASI HALAMAN RUMAH MIL BM YA....BERCUCUK TANAM WALAU HNYA BUNGA2 ELOK DIJADIKAN AMALAN YG MNYIHATKN BADAN N MENENANGKN MINDA

Cantiknye bunga2 tu BM.. rindu pula teringat kampung.. bunga2 yang sama ada kat kg.. kelihatan ada bunga betik, bunga terung, bunga melati putih dan purple yang paling last tu.. thanks BM.. entry nimenyegarkan balik ingatan pada mak khasnye dan kampung amnya...

Kakzakie delete icon 11:30 PG

Itulah nikmatnya kalau duduk di rumah yg luas tanah utk bercucuk-tanam. Puasnya kalaulah kakak yg dpt kawasan itu. Pokok tak payah tanam dlm pasu lagi meriah. Toleh kiri bunga, toleh kanan bunga. Hilang stress:)

Ada lagi yg special kakak nampak BM. Bunga rosel . Bunga cantik, buahnya berkhasiat.

Memang menenangkan jiwa bila berada dikawasan yang dipenuhi rimbunan pokok dan haruman bunga-bungaan yang menaikkan seri kawasan sekitar. Tinggal di kawasan bandar, memang susah nak dapatkan suasana damai sebegini, tidak seperti di kawasan kampung.

Bunga di taman di halaman atau di tepi jalan memang elok nian tapi kadang terlupa dan diabaikan begitu saja

sejuk mata memandang bunga2an macam ni..relaks bermain terapi mata..

Salam BM ...melihat keindahan bunga2an pun dah terlerai kepenatan apa lagi dapat menghidu bauannya...lagi merilekskan minda...

Aretikz delete icon 4:50 PTG

My mum numba 1 bab bunga.. haha

AZENI AHMAD delete icon 6:03 PTG

Wah banyak nye jenis bunga.
Macam kat nursery pulak.
Memang sejuk je mata memandang.

shukran TQ delete icon 9:13 PTG

Memang tenang...btw nice picture,,, #visit my blog on shukranzahari.blogspot.com

Akif Imtiyaz delete icon 11:11 PTG

Subhanallah cantiknyer bunga2 mekar dan subur

Jie Susanos delete icon 11:30 PG

bgus bm slalu blik kg..mmg mekar hati ni tgk bunga2 nya..

Bin Muhammad delete icon 12:11 PTG

Ya...betul tu, bunyi ayam berkokok tu memang terlalu merdu...hehe
Sama lah kita nampaknya... :)

Bin Muhammad delete icon 12:13 PTG

Orang tua di kampung memang tak betah duduk diam... mujur ada tanah luas, itu yg mereka bosan kalau dok kat bandar ni.

Bin Muhammad delete icon 12:14 PTG

Ooo...bunga melati ke namanya... Memang banyak! Tumbuh meliar merata2

Bin Muhammad delete icon 12:16 PTG

Sebab tu bila pulang ke kampung terasa macam dah tak nak balik2..hehe
Jus rosel tu pun sedap sekali rasanya!

Bin Muhammad delete icon 12:17 PTG

Itulah hakikat yang kita semua kena terima.Tak akan sama kampung dan bandar...tapi masing2 punya kelebihannya.

Bin Muhammad delete icon 12:19 PTG

Asalnya semua tumbuh meliar...tetapi bila ditanam di halaman dan dijaga elok2... semuanya menjadi cantik dipandang

Bin Muhammad delete icon 12:20 PTG

Ini hanya gambar di blog...jika merasai suasana sebenar... Berganda2 nikmatnya!

Bin Muhammad delete icon 12:21 PTG

Waalaikumsalam bunda,
Ya! Ciptaan Allah semuanya indah dan memberi nikmat... :)

Bin Muhammad delete icon 12:22 PTG

Wah! Pasti halaman rumah mum anda dipenuhi bunga! Mesti cantik dan best! :)

Bin Muhammad delete icon 12:23 PTG

Takdelah banyak sampai macam nursery...hehe.

Bin Muhammad delete icon 12:23 PTG

Terima kasih... InsyaAllah, akan sampai...

Bin Muhammad delete icon 12:25 PTG

Hanya tangan MIL jer yang boleh menjadi... Kalau saya, dah lama kiok bunga tu! haha!

kak anie delete icon 9:43 PTG

Terasa segar dengan hanya memandang bunga bungaan diatas, lebih nyaman kalau dapat bersama life Memang tenang dan relaks kalau kita berada di kampung..Beruntung la masih ada ayah dan bonda dan semesti nya mereka memang menunggu kepulangan anak mereka...

Khir Khalid delete icon 9:51 PTG

Saya pun suka bunga... bunga ni ada aura positif yg pasti membuatkan org tenang bila melihatnya. Ada juga yg pasti tersenyum ceria... seronoklah BM.. :)

Cetusan Minda delete icon 10:22 PTG

jeles je bila baca sawah padi . kenapalah saya x de saudara mara yg ada sawah padi ... saya perasan ada bung roselle , bunga terung pipit dan bunga betik di situ ... rindu kg lah pulak .

Indahnya si pemilik taman bunga. Santai fikiran dan jauh dari kesesakan minda yang sering membelit tiap masa..

CAntiknya bunga² tu.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap