بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Sakit Lutut? Apabila usia semakin meningkat, pelbagai anggota badan akan mudah terasa sakit. Sakit sendi, sakit lutut, sakit kepala, sakit tangan, sakit leher, sakit belakang dan sebagainya. Itulah realiti tahap kesihatan tubuh badan apabila sudah semakin tua.

 Isi Kandungan Artikel
 1 
 2
 3

Seperti yang selalu orang kata, "rumah kata pergi, kubur kata mari". Masa yang ada digunakan sebaik-baiknya untuk beramal beribadat demi menambahkan bekalan di hari akhirat. Namun kalau asyik sakit-sakit ajer, susahlah lakukan ibadat...

Salah satu sakit sendi yang paling mudah terjadi adalah sakit lutut (knee pain)? Oh! Sungguh menyeksakan. Sukar nak bergerak akibat kesakitan yang tidak tertanggung! Semua kerja dan aktiviti pasti akan terganggu.

sakit lutut
Sakit Lutut

Sendi Lutut

Sendi adalah bahagian yang menghubungkan antara tulang. Lutut termasuk dalam salah satu sendi yang terdapat dalam anggota tubuh badan manusia

Sendi lutut merupakan sebahagian dari extremitas inferior yang menghubungkan bahagian tulang atas (femur - peha) dengan tulang bawah (tibia - betis). Fungsi sendi lutut ini adalah untuk membolehkan kaki melakukan pergerakan. Sendi lutut terdiri dari beberapa komponen penting yang mana setiap satunya punya peranan yang tersendiri:
    sendi lutut
  1. Otot-otot lutut (tendon) - berfungsi membantu menggerakkan sendi.
  2. Ligamen lutut - berfungsi untuk memegang atau menghubungkan bahagian luar hujung antara tulang agar bersatu dengan sendi dan menjaga agar tidak terjadinya perubahan lokasi sendi dan tulang ketika bergerak.
  3. Kapsul Sendi Lutut - berfungsi untuk menghubungkan dua tulang pada sendi tersebut. Ia merupakan bahagian berserabut yang melapisi sendi dan memiliki rongga di dalamnya.
  4. Tulang Rawan Hialin - ia adalah bahagian yang melapisi kedua-dua hujung tulang yang berfungsi untuk menjaga tulang dari tekanan atau geseran saat terjadinya pergerakan.
  5. Cairan Sinovial - ia adalah cairan pada ruang sendi yang berfungsi sebagai penyerap dan pelincir.
Sendi lutut ini tergolong dalam kategori sendi engsel. Sendi engsel ini biasanya hanya dapat melakukan pergerakan pada satu arah sahaja iaitu untuk membengkok dan meluruskan (0-180 darjah). Jika terjadi pergerakan atau tekanan yang berlebihan ke atas sendi lutut maka ianya akan mudah tercedera.

Apabila ada bahagian sendi lutut ini yang mengalami masalah atau kecederaan, maka terjadilah sakit lutut.

Sakit lutut juga bukanlah hanya boleh terjadi kepada mereka yang berusia, sesiapa pun boleh terkena sakit lutut ini. Kenapa boleh terjadinya sakit lutut?

Punca Sakit Lutut

Antara punca terjadinya sakit lutut adalah:
  • Sakit lutut akibat kecederaan di lutut seperti ligamen pecah kerana bersukan atau terlebih pergerakan.
  • Sakit lutut kerana patah tulang dibahagian kaki yang mengganggu pergerakan sendi lutut.
  • Sakit lutut kerana tulang rawan di lutut koyak - Osteoartritis
  • Sakit lutut kerana penyakit gout
  • Sakit lutut akibat tulang mereput kerana kekurangan kalsium - Osteoporosis
  • Sakit lutut akibat tulang rawan tidak mampu menanggung berat badan yang berlebihan
  • Sakit lutut kerana cecair pelincir dalam tulang rawan berkurangan kerana faktor usia 
  • Sakit lutut dari masalah keturunan. 

Jangan sesekali remehkan sakit lutut kerana ianya mungkin akan menjadi bertambah buruk andai anda tidak melakukan sebarang tindakan untuk merawatnya. Jika kerosakannya hingga ke tahap kritikal, kos rawatannya sudah pasti amat tinggi.

Penawar Sakit Lutut

Kini anda mampu meredakan kesakitan dan mengubati sakit lutut dengan Pro Kas Muscle Pain Relief. Ianya mujarab, murah dan mudah digunakan. Anda hanya perlu sapu dan gosokkan pada lutut dan InsyaAllah... Kesakitan akan hilang.

Pro Kas adalah produk bumiputera yang terbukti berkesan dan dipercayai sebagai penawar sakit lutut yang mujarab. Antara kandungan utama Pro Kas adalah Aloe Vera, Soya, Vitamin dan Mineral, Delima, DMSO dan Menthol yang sememangnya telah diperakui akan khasiatnya. 

sakit lutut
Pro Kas - Penawar Sakit Lutut

Dapatkan Pro Kas Muscle Pain Relief untuk kelegaan dan penawar sakit lutut agar anda mampu bergerak dengan bebas dan melakukan sebarang aktiviti termasuklah amal ibadat tanpa sebarang masalah mahupun kesakitan lutut lagi.

Manfaat Pro Kas bukan sekadar untuk sakit lutut tetapi juga dapat melegakan lenguh, kebas, sengal-sengal dan sakit-sakit atau lemah sendi serta tulang di mana-mana bahagian anggota badan anda.

Ubat hanyalah perantara, sesungguhnya hanya Allah jua yang mengizinkan akan sembuhnya sesuatu penyakit. Maka jangan lupa bermohon kepadanya... InsyaAllah...


Terima kasih bersama Relaks Minda
 جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”


29 comments - "Sakit Lutut - Pro Kas Penawar Yang Mujarab"

Mungkin boleh dicuba ni..

paridah delete icon 9:03 PG

assalam...bila dah berusia mcm2 sakit yg hinggap di tubuh badan nampaknya hanya perlu bergantung dgn berbagai-bagai jenis ubat-ubatan...kan setiap sakit ada ubatnya insyaAllah..

yang ada masalah sakit lutut ni,boleh la mencuba produk ni

yangbaik delete icon 11:18 PG

bagus untuk sakit lutut... kena dapatkan satu juga

Khir Khalid delete icon 11:32 PG

Bagus juga ni.. sewaktu sekolah dulu saya pernah kemalangan sewaktu bersukan. Kepala lutut beralih dan dpt pulih kembali. Cuma beberapa tahun ni dah mula terasa sengal terutama klu cuaca sejuk.. dah mula nak tua rasanya ni...

Kakzakie delete icon 3:50 PTG

Kalau macam kakak akak tu dia consume supplement glucosamine. Puncanya pun sakit lutut dan selepas doktor sarankan sampai sekarang dia kena teruskan. Nampak macam dah ok dah senang tengok dia solat nak sujud/rokok dan berdiri.

Kalau ingat kakak nak cuba dia tengok yg ini.

Salam BM...
bunda pun memang ada penyakit lutut ni...sendi2 juga...seperti yang dikatakan KZ..bunda pun selama ni mengamalkan supplement ...

Bunda guna keluaran e-cosway punya... Bio-Glucosamine 500 dan Bio Chondroitin 400... Alhamdulillah...

macam-macam

Salam bro..... semoga anda sejahtera di ketika ini. Sakit lutut sering menyerang orang tua dan tidak terkecuali kepada kita juga jika tidak menjaga kesihatan diri darisegi permakanan. Artikel yang amat menarik dari bro. Semoga berjaya... Jom mari baca artikel saya pula: Sakit Lutut: Cara Rawatan Paling Berkesan

Kathy R'bain delete icon 11:02 PTG

nenek kathy pun selalu sakit lutut ni...

huda delete icon 7:58 PG

memang seksa sakit lutut ni, saye pernah sakit lutut lepas jatuh main futsal, alhamdulillah dah sembuh lepas makan minyak ikan, padahal saye amik minyak ikan untuk slim sekali sakit lutut pun hilang memang terbaik!

dadan delete icon 8:28 PG

bagus kayanya produk ini,aku boleh coba neh

Bin Muhammad delete icon 12:14 PTG

Cubalah... Produk bumiputera terbaru di pasaran

Bin Muhammad delete icon 12:15 PTG

Waalaikumsalam,
Ubatan hanya usaha...InsyaAllah, dengan izin Allah...

Bin Muhammad delete icon 12:16 PTG

Bukan sahaja sakit lutut, tetapi pelbagai lagi sakit seperti lenguh, sakit sendi, terseliuh dan sebagainya pun boleh..

Bin Muhammad delete icon 12:17 PTG

Memang bagus untuk sakit lutut... boleh cuba!

Bin Muhammad delete icon 12:18 PTG

Biasanya kalau pernah tercedera/sakit lutut sebelum ini, ianya pasti akan berulang kembali. Biasalah... usia meningkat, semuanya dah longgar dan uzur..hehe

Bin Muhammad delete icon 12:20 PTG

Tidak salah mencuba kerana tidak semua ubat serasi dengan badan.
InsyaAllah... selagi ada usaha, semoga diizinkan Allah utk sembuh

Bin Muhammad delete icon 12:21 PTG

Waalaikumsalam Bunda,
Alhamdulillah jika ada ubat yang serasi dan berkesan untuk merawat sakit lutut. Semoga bunda sentiasa sihat, amiin.

Bin Muhammad delete icon 12:22 PTG

Ya... Ada macam2 ubat sakit lutut ni, hanya perlu cuba dan pilihlah yang serasi dan berkesan

Bin Muhammad delete icon 12:24 PTG

Waalaikumsalam,
Ya...sakit lutut ni bukan hanya pada mereka yang berusia. Apa yang penting adalah usaha untuk merawatnya. Semoga berjaya juga buat anda ya!

Bin Muhammad delete icon 12:25 PTG

Biasalah...mereka yang berusia akan mudah kena sakit lutut ni. Kita pun mungkin juga satu hari nanti...huhu

Bin Muhammad delete icon 12:26 PTG

Wah! Bagus tu...minyak ikan jer boleh sembuhkan sakit lutut! Terbaik... semuanya atas izin Allah, Alhamdulillah...

Bin Muhammad delete icon 12:27 PTG

YA! Boleh dicuba...mungkin serasi dan berkesan buat dadan :)

Hajar Shikin delete icon 11:09 PTG

Dengan adanya Pro Kas, harap orang yang sakit lutut boleh sembuh

Tanpa Nama delete icon 9:05 PG

asslm ..nak tanya berapa harga dan di mana boleh beli...

Sila ke laman FB Pro Kas dan dapatkan segala maklumat di sana...
https://www.facebook.com/prokas.my

suhailey delete icon 11:00 PG

memang seksa sakit lutut, saya juga pernah kena. lepas makan ubat baru ok

Terima kasih untuk maklumat. Kami dari wong medical centre menggunakan 4 kaedah untuk masalah sakit lutut yang merupakan gabungan ubat herba , urut, akupunktur dan infraray. Untuk maklumat lanjut boleh hubungi kami di 0124520077 .

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap