Gurindam Lama Mengimbau Kenangan - Nostalgia Di Masa Lalu: Assalamualaikum dan salam sejahtera... Selamat berhujung minggu. Semoga bahagia dan ceria disamping insan tersayang. Apakah aktiviti anda? Walau apa jua yang anda lakukan, semoga anda semua sihat dan gembira disamping insan-insan tersayang. 

Hujung minggu adalah masa yang paling sesuai untuk bersantai dan menikmati ketenangan... Entri ringkas hari ini mengajak anda mengenang nostalgia dimasa silam. Bergurindam dengan lagu trasional yang menjadi siulan popular di zaman kanak-kanak dan di alam persekolahan.

Nostalgia Di Hujung Minggu
Aktiviti di hujung minggu
Relaks Minda anda... Mari bersama kita bergurindam, berhibur dengan lagu rasa sayang sambil mengalunkan pantun tradisi yang tetap kekal diingatan sejak zaman berzaman. Bernyanyilah sambil menikmati fotografi yang indah ini... 

Lagu dan Pantun Rasa Sayang


Rasa sayang hey!
Rasa sayang sayang hey!
Hey! lihat nona jauh...
 Rasa sayang sayang hey!

Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Kami budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

Nostalgia Di Hujung Minggu

Rasa sayang hey!
 Rasa sayang sayang hey!
 Hey! lihat nona jauh...
 Rasa sayang sayang hey!

Dua tiga kucing berlari,
Mana sama si kucing belang,
Dua tiga boleh dicari,
 Mana sama adik seorang.  

Nostalgia Di Hujung Minggu

Rasa sayang hey!
Rasa sayang sayang hey!
Hey! lihat nona jauh...
Rasa sayang sayang hey!

Pisang emas dibawa belayar,
Masak sebiji di atas peti,
Hutang emas boleh dibayar,
Hutang budi dibawa mati.

Nostalgia Di Hujung Minggu

Rasa sayang hey!
Rasa sayang sayang hey!
Hey! lihat nona jauh...
Rasa sayang sayang hey!

Pulau Pandan jauh ke tengah,
Gunung Daik bercabang tiga,
Hancur badan dikandung tanah,
Budi yang baik dikenang juga.

Nostalgia Di Hujung Minggu

Rasa sayang hey!
Rasa sayang sayang hey!
Hey! lihat nona jauh...
Rasa sayang sayang hey!

Kalau ada sumur di ladang,
Boleh saya menumpang mandi,
Kalau ada umur yang panjang,
Boleh kita berjumpa lagi... :)

Nostalgia Di Hujung Minggu

Rasa sayang hey!
Rasa sayang sayang hey!
Hey! lihat nona jauh...
Rasa sayang... sayang... hey...

Terima kasih bersama Relaks Minda.... Selamat bergurindam sambil mengenang nostalgia indah hujung minggu :)


Author by Bin Muhammad

26 comments - "Gurindam Lama Mengimbau Kenangan Di Masa Lalu"

gurindam ini memang mengundang nostalgia. masih teringat ketika darjah 1 cikgu tolong lukiskan buah cempedak dan saya warnakan guna crayon... nak sambung sikit..
sorong papan tarik papan, buah keranji dalam perahu, suruh makan dia makan, suruh mengaji dia tak tahu. ... sampai sekarang saya tak tahu rupa sebenar buah keranji... huhuhu

Rasa nostalgia la pulak..

Wafi Remli delete icon 12:24 PG

Rasa sayang...huhu terkenang kembali...

Slmt berhujung minggu BM.. semoga ceria selalu.. :)

rasa sayang .. dah lama xdengar lagu ni..salam hujung minggu BM =)

hujung minggu yg kena tinggal dek suami dan anak lelaki yg berkonvoii motor ke padang besar..(

BUNDA delete icon 8:26 PG


Assalam...

Enjit-enjit semut..siapa sakit naik atas...
Enjit-enjit semut siapa sakit naik atas...

Lompat sikatak lompat ...lompatlah tinggi-tinggi...
Cepatlah adik cepat ..cepat bangun pagi-pagi...

Nenek-nenek sibongkok tiga...siang mengantuk malam berjaga...
Nak cari cucu dimana ada...nenek ku kahwin dengan anak raja...

Selamat berhujung minggu BM..

Tihara delete icon 8:29 PG

selamat berhujung minggu bersama keluarga :)

ZazaMyMoon delete icon 9:15 PG

happy weekend BM..
lagu fav Zaza masa kecik2 dulu..
RASA SAYANG HEYY RASA SAYANG SAYANG HEY.. lalalalallalala :)

hari minggu, kemas rumah :-)

Selamat berhujung minggu BM.

Aku Penghibur delete icon 12:18 PTG

assalamualaikum selamat hujung minggu..

di johor semua orang bekerja ..tak rasa hari ahadnya

Raudzah Z delete icon 1:28 PTG

Salam hujung minggu BM..wah bergurindam nampak..semestinya hati senang tu!!!!

Nao Mei delete icon 4:05 PTG

wah..rasanya dah kembali ke zaman kanak-kanak pula kan..hihi

Fizi Zaidi delete icon 4:52 PTG

selamat berhujung minggu bro..:) teringat masa zaman tadika dulu ..huhu

ANIM delete icon 7:00 PTG

zaman sekolah kak, lagu2 ni kami nyanyikan semasa camp fire pandu puteri/pengakap bebudak sekarang banyak tak tahu tentang guridam ni..dengar pun tak pernah
terpaksa kami sediakan satu slot untuk pengenalan lagu2 tradisional kpd mereka sewaktu perkhemahan

Zawiah delete icon 8:11 PTG

lagu popular masa kecik ... selamat berhujung minggu .

best lagu tu

wanyob.com delete icon 11:00 PTG

Kalau dulu selalu nyanyi lagu bangau oh bangau . Rasa sayang tak ingat sangat lirik dia sampai sekarang .

yana yani delete icon 11:55 PTG

saya teringat zaman kanaka-kanak pula =)
seronok jadi kanal-kanak

hainom OKje delete icon 12:47 PTG

Amboi ......sampai boleh menyanyi Rasa Sayang dihujung minggu ni.....gi jalan mana agaknya tu?? hehe

Kathy R'bain delete icon 12:49 PTG

bestnyer ..lagu kita masa kecil² dulu..

sambil menyanyikan lagu ini terbayang kembali suasana di kampung pada waktu kecil dahulu.. memeng penuh dengan nostalgia.. :D

selamat berhujung minggu, mama terlepas entri ni, datang menyiasat dan menyelongkar entri lama BM.. hihihi

#takde kerja nak buat pepagi..

baby comel delete icon 12:41 PG

Dah lma xnyanyi rasa sayang hei tu...

rasa sayange

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap