بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Syukur kerana dapat bertemu lagi di hari Jumaat yang mulia ini. Tidak kira apa jua cabaran dan dugaan yang sedang kita semua tempuhi, yakinlah akan setiap perancangan dan ketentuan Allah SWT itu adalah yang terbaik buat hambanya.

Percayalah kepada Qada dan Qadar. Sesungguhnya ada hikmah disebalik setiap kejadian. Kita hanya mampu berusaha, berdoa dan tawakkal... berserahlah kepada Allah SWT. Andai kita yakin, percaya dan beriman kepada Allah SWT, pasti akan merasai nikmat dan keberkatan dalam kehidupan ini, tidak kira dalam situasi apa pun yang sedang kita lalui.

Perancangan Allah SWT Terbaik Buat Hambanya

Kisah Pedoman

Alkisah seorang Raja bersama Pelayan - "Apa Sahaja kehendak Allah, itu adalah Terbaik untuk HambaNya"

Ada seorang Raja yang mempunyai seorang pelayan, yang dalam setiap kesempatan selalu berkata kepada sang Raja: "Yang Mulia, jangan khawatir, kerana segala sesuatu yang datang dari Allah SWT adalah sempurna, Dia tak pernah salah."

Suatu hari, mereka pergi berburu, pada saat mana seekor binatang buas menyerang sang Raja. Si pelayan dapat membunuh binatang tersebut, namun tidak mampu menyelamatkan Rajanya dari kehilangan satu jari tangannya.

Geram dengan apa yang dialami Sang Raja, tanpa merasa berterima kasih, sang Raja berkata, "Kalau Allah SWT itu baik, saya tidak akan diserang oleh binatang buas dan kehilangan satu jari saya ini..!"

Lalu Pelayan tersebut menjawab, "Apapun yang telah terjadi kepada yang Mulia, percayalah bahwa Allah itu baik dan apapun yang datang dariNya adalah sempurna, Dia tak pernah salah."

Merasa sangat tersinggung dengan Jawapan Sang pelayannya, sekembalinya ke istana, sang Raja memerintahkan para pengawalnya untuk memenjarakan si pelayannya.

Sementara dibawa ke penjara, pelayan tersebut masih saja mengulangi perkataannya: "Allah SWT adalah baik dan sempurna adanya, Apa Saja datang darinya Adalah yang Terbaik."

Dalam suatu kesempatan lain, sang Raja pergi berburu sendirian, dan oleh kerana pergi terlalu jauh Sang Raja ditangkap oleh orang-orang primitif yang biasa menjadikan manusia sebagai korban untuk dewa mereka.

Kemudian orang-orang primitif tersebut mendapati bahwa sang Raja tidak memiliki jari yang lengkap. Mereka kemudian melepaskan Raja tersebut kerana dianggap tidak sempurna untuk dipersembahkan kepada dewa mereka.

Sekembalinya ke istana, sang Raja memerintahkan para pengawal untuk mengeluarkan si pelayan dari tahanan, dan Raja itu berkata: "Temanku.. Allah SWT sungguh baik kepadaku. Aku hampir saja dibunuh oleh orang primitif, namun oleh kerana jariku tidak lengkap, mereka melepaskanku."

Tapi aku punya sebuah pertanyaan untukmu. "Kalau Allah SWT itu baik, mengapa Ia membiarkan aku memenjarakanmu ?"

Sang pelayan menjawab: "Yang Mulia, kalau saja Baginda tidak memenjarakan saya, Baginda pasti sudah mengajak saya pergi berburu, dan saya pasti sudah dijadikan korban oleh orang-orang primitif sebab semua anggota tubuh saya masih lengkap."

Hikmah

Semua yang dikerjakan Allah adalah sempurna, Dia tak pernah salah. Jangan sesekali kita mengeluh dan fikiran negatif kerana ia kan membunuh kepercayaan dan keimanan.

Berbaik Sangkalah dengan Allah SWT dan percayalah akan setiap ketentuan dan perancangan Allah SWT pada setiap saat kerana pasti ada hikmah disebaliknya
Subhanallah...

Relaks Minda - "ilmu dikongsi bersama"

 جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap