Teknik Imej Bergerak -  Cinemagraph Image: Salah satu teknik seni gambar terkini yang menarik adalah menjadikan sesebuah gambar atau imej tersebut kelihatan hidup dan bergerak. Teknik ini sangat mempersonakan kerana mampu menjad kan gambar tersebut seperti nyata umpama sebuah rakaman video.

Nikmati  keindahan dan betapa kreatifnya hasil seni cinemagraph ini sehingga memukau pandangan anda. Hayati kesepian di hari hari sabtu...

Makan kismis di tepi pintu,
Minum bersama kopi perisa,
Hujan gerimis di hari sabtu,
Suram suasana sepi terasa. 


gambar bergerak

Cinemagraphs are still photographs in which a minor and repeated movement occurs. Cinemagraphs, which are usually published in an animated GIF format, can give the illusion that the viewer is watching a video.

They are commonly produced by taking a series of photographs or a video recording, and, using image editing software, compositing the photographs or the video frames into a seamless loop of sequential frames, often using the animated GIF file format in such a manner that motion in part of the subject between exposures (for example, a person's dangling leg) is perceived as a repeating or continued motion, in contrast with the stillness of the rest of the image. - Wikipedia

p/s: sekadar berkongsi gambar menarik ini... terpaku melihatnya...
Admin...

25 comments - "Teknik Imej Bergerak (GIF) - Cinemagraph Image"

embun+suasana kg.. nyaman ^_^

Hmm..what happen ya BM..still tak resolve problem ke..

KY delete icon 11:47 PG

cahaya mentari ceria menyinari,
suasananya pula pans sekali,
hariku ini tidaklah sunyi,
majlis perkahwinan di sana sini.
heeee..

Bin Muhammad delete icon 12:19 PTG

Semoga sabtu yg nyaman buat anda...

Bin Muhammad delete icon 12:20 PTG

Tak de apa2...OK aje, saja nak matchkan ungkapan dengan gambar :)
Thx Akak

Bin Muhammad delete icon 12:33 PTG

Kaki lenguh penat menunggu,
Barang lain terbayang helah,
Sibuk sungguh dihari minggu,
Orang kahwin kita yang lelah... :)

Thx KY...ada juga yg sudi berpantun

Alaa macam mana ni xpandai berpantun.. Lalang menghijau beralun-alun.. sungguh nyaman..

ermm gamabr gamabr atas tu .. sepi Allah hadirkan untuk kita mencari ketengan melalui doa doa kepadanya

Bergiyomi pandai...berpantun tak reti...hehe
Kalau dah budaya kita, kalau dicuba pasti menjadi :)

PerenLee delete icon 9:16 PTG

Mm..kongsilah pula cara nak buat imej GIF ni bro..

Hmmm...gambar tu? Benar Acik...suasana sepi, sesuai sekali untuk muhasabah dan berzikir.

Sedang mempelajarinya...bila dah khatam, saya buat tutorialnya... Menarik tapi sedikit sukar.

assalam,

kagum bunda tengok gambar 2 atas tu mcm hidup...

Bin Muhammad delete icon 10:38 PTG

Waalaikumsalam...sama lah kite, kagum...sgt menarik! Thx Bunda

PakcikLie PCL delete icon 10:39 PTG

rumput lalang menghijau mengigatkan aku kpd pengembala lembu... rajin mereka meyabit rumput utk diberikan kpd lembu di kandang..suasana sepi ini sering aku perhatikan dari jendela rumah atuk..sepi petang berlalu.

Bin Muhammad delete icon 10:47 PTG

Begitu indah coretan dan kenangannya dari jendela rumah atok.
Love it :)

menarik sgt. Maaf lambat terjah, kebusyan dgn mcm2 hal lately ni

S.K.A delete icon 11:09 PG

smart gmbar 2..nk blas pntun xpndai hu3..

Terima kasih KA. Sedia maklum...:D

Datang singgah pun amat2 ambe hargai...
Thx SKA

MaMa Rey delete icon 9:50 PG

cantik pula imej ni BM..

Terima kasih mamarey... :)

hebatlah....

Memang hebat! :)

MargeGoh delete icon 11:51 PTG

Makan kismis memang sedap; Tak boleh hidup tanpa kopi; jangan hujan dihujan dihujung minggu kita nak merayau-rayau; duduk sorang2 memang tak meriah ada saja tak kena.
Suka tengok animasi ini, tenang sungguh.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap