Petang Jumaat yang nyaman, dapat pula balik rumah awal, merdeka rasanya... Orang rumah pula belum balik lagi. Hmm, terbayang nak makan apa malam ni. Tak kisahlah...masak nasi dulu nanti pandailah dia masak lauk.

Sedang asyik membasuh beras (ikut sunnah tu...basuh beras kacau arah lawan jam)  Tiba-tiba terdengar jeritan..."Abang! Abang!" Apahal pulak ni...bagi salam pun tidak tiba-tiba dengar isteri aku menjerit memanggil di depan pintu

"Abaaang...cepat la!"  Beras pun tak siap basuh...Bergegas aku ke muka pintu. "Tolonglah tengok dalam kereta tu..." Apahal pulak ni...pelik, konfius aku di buatnya. "Ada alien ke?" Sempat pula melawak...

Si Comel

Aku pun segeralah ke kereta dan terus buka pintu kereta. "Sayang! Takde apa pun!" "Ada...cuba tengok kat bawah kerusi" Laa...tu dia! Rupanya seekor kucing. Memang comel, warna kelabu berbelang putih. Tak kecil sangat, agak-agak dalam usia remaja la...

Baru aku teringat, semalam isteri aku ada cerita di tempat keje dia ada seekor kucing, tak tahu dari mana datangnya, mungkin orang buang kot. Comel sangat...dia nak bawak balik. Aku kata tengoklah esok kalau ada lagi maknanya memang tak de sapa punya, terpulanglah. Rupa-rupanya hari ini betul-betul dia bawa balik!

kucingkucing

Kenalah aku layan kejap kucing tu. Orang kata kalau bawa balik kucing...kena pusing kucing tu kat tiang rumah 7 kali untuk mengelakkan dia hilang. Betul ke? Kat rumah aku ni mana lah ada tiang. Nak pusing apa? Takkan nak pusing pasu bunga kot...haha! Lupakan...

Aku bagilah ia makan. Aku memang ada seekor kucing, nak tengok kat SINI. Aku panggil ia Minah...Ye la, Minah!...sebab ia betina. Tiba-tiba muncul lah si Minah ni (pantang sebut nama...mesti muncul kan) Maka salam berkenalanlah kedua-dua kucing ni. Eh...lupa nak bagi tau, kucing baru ni pun betino juga. Mula-mula tu macam Ok...tapi tak lama selepas tu, si Minah mula tunjuk garang, nak gaduh la pulak...

kucing

Aku pun pukul manja kat si Minah. Si Minah pun diam, tapi asyik aim je kat kucing baru ni. "Jeles kot" hati ku berkata. Kucing pun tau jeles ke? Ala...ia pun punya hati dan perasaan juga,,,ye tak. Aku biarkan mereka berdua di luar. Aku memang tidak benarkan kucing masuk  dalam rumah...Tempat Minah pun di luar aje, ada tempat khas untuk dia.

Minah, Fifi Dan Fafau

Lepas maghrib, aku pun makan malam bersama siapa lagi...takkan dengan kucing kot, dengan isteriku lah. Sambil enak menjamu selera, aku pun tanya..."Apa nama kucing tu?" Spontan jer jawab isteriku, "Fifi" Hehe...ketawa aku, "Fifi tu tak sesuai le...jantan pun tak, betina pun bukan, Fafau kenalah!" Dia tetap nak panggil Fifi juga...suka hati lah.

Selepas makan aku siapkan makanan untuk kucing lalu bawa keluar. Elok pula si Minah ni, tadi macam nak gaduh jer...tapi mereka duduk berjauhan lah.

Bila aku keluar aje, si "Fifi"....(geli sebenarnya aku nak panggil nama "Fifi" nih) terus mengiau manja dan bergesel mesra di kaki ku. Si Minah jeling jer dari jauh. Aku bagilah makan untuk Fifi dan sebahagian lagi aku bagi pada Minah.

kucingkucing

Lahap gila si Fifi ni makan...tadi baru je makan, tapi masih lapar lagi. Kesian...mungkin seharian tak makan kot. Minah makan juga tapi nampak seperti kurang berselera...matanya asyik merenung tajam jer kat Fifi... Aku tau la, sebab aku perhatikan...gelagat mereka ni.

Selesai makan aku layan si Fifi ni main. Memang di usia tengah ligat bermain. Seronok pula aku. Berlari kesana sini lebih-lebih lagi bila aku bagi bola pingpong. Memang layan giler tengok si Fifi ni main sendiri.

Dalam pada itu, aku perasan...di satu sudut pula, si Minah duduk diam sambil merenung saja gelagat Fifi. Kesian pula aku tengok, aku pun usap-usap manja si Minah. Tak lama lepas tu si Minah keluar dari pagar dan hilang dari pandangan... (bersambung.....)


p/s: ada ke yg berminat nak tahu kisah selanjutnya? Ikuti sambungannya di SINI
Admin...

58 comments - "Kisah Minah, Fifi Dan Fafau"

Comel kucing.

baca entri ni teringat kucing saya yang hilang entah ke mana. Tak balik sampai sekarang.

minah jeles la tu =)

PakcikLie PCL delete icon 11:17 PTG

wah cite kucing plak...lain dari entri biasa yg aku baca sblm ni... santai mcm ni lg aku suka..serius !

nama fifi dan fafau macam ambil nama dari hot fm je..haha

Jom terjah sini Cakap tak serupa bikin

Maaf ye...tidak terniat untuk membuat TI berasa sedih.

Betullah tu...

Suka kisah santai macam ni...Saya kurang pandai mengarang cerita, ini baru nak mencuba2, takut kurang menarik olahan ceritanya...

Tepat sekali lah tu...

Kemana si minah pgi...? Jles la tu...biasa la bru2 lagi...nnti msti kamceng jer....:-)
Sambung2....nak tau...hehe...

Bestnya baca citer ni..tersenyum sendiri.. Minah dan Fifi..haha..lucunya nama.. sapa tak jelous oii kalau kita diduakan.. hancur hati Si Minah. Jangan kurangkan kasih sayang kt Minah tu, nnti merajuk tak sudah.

Tp best la..serius..teruja saya baca..kisah kucing ni pun termasuk dalam alam semulajadi jgk kan..

minat kucing rupanya...hehehe saya pun ada 3 ekor + 4 kittens

Raudzah Z delete icon 9:21 PG

kita memang suka kucing..kat kampung ni banyak kucing . Puluhan eko..comel aje...

salam hujung minggu BM.. kucing pun ada perasaan cemburu.. terutamanya jika mereka jantina yang sama (betina).. semoga minah dan fifi akan berbaik.. bahagikan kasih sayang sama rata kepada kedua-duanya.. nak tahu juga sabungan entri ini..

anamizu delete icon 10:10 PG

alololo kemain gemok lg tu ha si errr fifi ke fafau ke tuh? kekeke

Nao Mei delete icon 10:45 PG

hahaha...kucing rupanya BM....Alhjamdulillah suka baca :)
santai gitu ...

AyuInsYiraH delete icon 10:58 PG

salam...ada masa nanti singgah pula la ke blog ayu yer..ayu ada buat segmen..

http://www.ayuinsyirah.my/2013/09/segmen-ayu-upsr-oh-upsr.html

MaMa Rey delete icon 11:10 PG

saya nak tau..apa kisah selanjutnya..kesian si Minah..si Minah pegi mana..merajuk ke dia..

Kathy Rbain delete icon 12:33 PTG

wah..ada episod yer?di layan..hehehe..

hihihi..comelnyaaa

peminat kucing rupanya...baguslah. comel2 belaka kucing2 BM..

Yumida Huda delete icon 7:23 PTG

ke mana si minah menghilang? merajuk kot. kucing memang pandai merajuk.klo yumida lambat sikit bg ikan, malam nanti baru dia balik.

alahai..sure fifi tu comel. nanti ambik la gambar

done isi tabung Nuffnang kat sini...selamat menabung :)

Khir Khalid delete icon 8:29 PTG

Sy pun suka kucing.. kebanyakan kucing liar yg dtg & menetap terus kt rumah. Nice sharing BM

Ye ke jeles... :)
Sabar menanti sambungannya ya

Tunggulah sambungannya yang pasti tak cercapai dek akal...hehe

Meriah tu...kittens tu mesti comel2

Wow! Puluhan ekor... Siapa yg jaga tu? Mesti kecoh kalau masa bagi makan.

Salam Aiza, macam nelah nak bagi kasih sayang sama rata nih...
Tunggukan sambungan nya...sesuatu yg tidak terjangka berlaku!

Agak2 anda, hehe

Thx cik akak, kalau suka...nantikan sambungannya

Waalaikumsalam...terima kasih menjemput, insyaallah :)

Sambungannya memang tidak terjangka! mengejutkan...tunggu ye!

Terima kasih Kathy, layannnn.... :)

Terima kasih NK...

Thanks MKL :)

Cikgu peminat kucing juga ke?

Sama2 tunggu dan lihat... :)

Terima kasih Yumida, semoga murah rezeki

Mesti penyayang anda ni...
Mula2 cuma tu kesian, bagi makan...lepas tu terus kekal menetap, btul tak? :)

akmaL delete icon 10:24 PTG

minah ni pun kuat jeles rupanya..hehe :P

org kata,murah rezeki jika kita membela kucing2 terbuang..

menanti dengan setia

Shark Kay delete icon 11:29 PG

saper yg tak suka kucing mmg rugi ler kn..
shark pn minat jugak,
tp nk bela kt umah x dpt,
sebb cni kureng ssuai nk bela kucing,
nk kurung dalam sangkar x best pulak rasa.

lagi.. lagi... serius KA takut dgn kucing2 ni, dan ada pulak kisah tragis dgn kucing dulu, so tak bela dah kucing2 ni even hubby dan anak2 pencinta kucing sejati !

S.K.A delete icon 8:49 PTG

gmbar kucing yg kt atas 2 bkan minah ke?? mta dia mmg mcm 2 eh?? hehehe rajin bro BM bela =) mmg best klau ada kucing..tp knalh rajin jga..apelh nsb minat 2 ye?? nnti smbg la..ada je yg minat nk thu..termasuklah ambe

hainom OKje delete icon 9:44 PTG

Sukalah tips basuh beras arah lawan jam tu BM......sok nak buat!
Haruslah nk dengar sambungan cerita kucing tu, bukan senang tau nk dengar Relax Minda bercerita santai cenggitu! Hehe...

Bin Muhammad delete icon 10:21 PTG

Ramai yg kata begitu...

Bin Muhammad delete icon 10:28 PTG

Betul tu, kadang kala tempat tinggal menjadi halangan utk membela kucing ni. Kalau dulu pelik tengok kucing dalam sangkar...tp sekarang ni mcm jadi kebiasaan pula, kesiannyalah kucing tu...

Bin Muhammad delete icon 10:31 PTG

Kena cite kisah tragis tu KA...hehe

Bin Muhammad delete icon 10:33 PTG

Gambar tu bukan minah, tapi kucing tu memang istimewa, matanya memang asli begitu.
OK...nantikan sambungannya, sesuatu yg tak terjangka berlaku!

Bin Muhammad delete icon 10:38 PTG

Alahai...xsangka pula ramai yg suka olahan cerita ni. Belajar dari Okje lah nie...hehe
Nantikan sambungannya...sesuatu yg tidak terduga berlaku!

Jie Susanos delete icon 11:05 PTG

huhu..best lak baca kisah kucing ni..

Cinta Misteri delete icon 10:51 PTG

erkkkk....kat umah CiM ada 7 ekok kucing. mcm2 ragam, mengalahkan org.

erkk..owhh..buat entri suspen ye.takpe, CM tunggu sambungannya nanti.tapi kalau CM berada di tempat kucing yg nama minah tu mmg sedihlah.rasa ada orang nak amik alih tempat kite..huhu...BM pun kenalah adil kalau dah ada dua kucing jangan sampai yg sekor lagi rasa terpinggir..isk..isk..

kakiblog delete icon 9:25 PTG

memang seronok juga kalau ada pelihara kucing..

Wafi Remli delete icon 4:35 PTG

Kucing best, tp orang lain x brapa berkenan...huhu

kucing beda warna mata sangat comel...mau tuh

Seronok baca kisah minah dan fifi ..tapi bersambung..

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap