بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Makanan membina jasad, memberi tenaga, mewarnai hati, mencorak perilaku dan merangsang minda. Itulah fungsi makanan...membina jasmani dan mewarnai rohani.

Makanan membina jasad, memberi tenaga, mewarnai hati, mencorak perilaku dan merangsang minda.
Petunjuk yang diberikan oleh Allah untuk makhlukNya mendapat kebaikan dan manfaat dunia. Ini termasuklah petunjuk kepada manusia dan haiwan, baik mukmin mahupun kafir. Ini bersesuaian dengan firman Allah yang bermaksud : “Dan Yang telah mengatur (keadaan makhluk-makhlukNya) serta memberikan hidayah petunjuk (ke jalan keselamatannya dan kesempurnaannya).” (al-A’laa : 3). Dan lagi Allah ada menyebut maksudnya : “Nabi Musa menjawab: “Tuhan kami ialah yang telah memberikan kepada tiap-tiap sesuatu: kejadian semulajadinya yang sesuai dengannya, kemudian Ia memberi petunjuk kepadanya akan cara menggunakannya.” (Taahaa : 50)

Makanan Rohani Dan Jasmani

Apa yang anda makan, ianya pasti akan menjadi darah daging dan menjadi sebahagian dari diri sama ada rohani dan jasmani anda. Makanan membina jasad, memberi tenaga, mewarnai hati, mencorak perilaku dan merangsang minda. Oleh itu pastikan setiap makanan dan titisan air yang masuk kedalam mulut anda adalah halal, bersih dan berkhasiat tanpa ada sebarang keraguan.

Pastikan sumber dan punca untuk mendapat dan menyediakan makanan tersebut itu mestilah juga dari sumber dan hasil yang halal, bersih dan suci kerana ianya akan menjamin keselamatan, kesihatan dan keberkatan untuk rohani dan jasmani anda.

Terima kasih bersama Relaks Minda..."Tiada kompromi dalam hukum Halal dan Haram"

Admin...

36 comments - "Makanan Membina Jasmani Dan Mewarnai Rohani"

ZazaMyMoon delete icon 9:55 PG

InshaAllah.. mintak keberkatan dunia & akhirat.. Ameen =)

semoga apa yang saya dan keluarga makan datangnya dari sumber halal,Amin!

Elakkan makanan Syubhah (mutasyabihah)

Thanks atas peringatan yg sgt baik. Wajib bagi kita menjaga halal haram dalam pemakanan sebab ianya boleh menjadi kesan kepada diri sndr...untuk jangka masa yg lama, selagi masih lalai dalam hal ini. Sedangkan sesuatu yg syubhah atau was-was pun digalakkan utk kita elakkan, inikan pula yg haram.

Assalamualaikum .. terima kasih untuk peringatan ini. semoga sumber rezeki kita halal , insyallah. aamin :)

Kakzakie delete icon 10:57 PG

Biar apa pun warna dan keenakkan biarlah yg halalan toiyyiban.. Mencari yg halal adalah kewajipan kita.

Fais-SKA delete icon 11:36 PG

Inshaa'Allah =) terima kasih atas peringatan..selagi iman dan islam msih kuat, selagi tulah halal yg dicari..wajib mencari yg halal bg umat islam..semoga Allah pelihara rezeki yg halal buat kita semua..

Shark Kay delete icon 11:36 PG

sebab tu kita disuruh makan makanan yg besih,
semuanya akan menjadi darah daging sendiri.

menarik sungguh gambar itu.

Khir Khalid delete icon 12:10 PTG

Subhanallah.. mudah2an apa yg dimakan adalah dari hasil yg halal, in shaa Allah.. T kasih diatas peringatan & perkongsian..

Fizi Zaidi delete icon 12:33 PTG

nice sharing bro..:) mmg betul tu..sebainya makan lah dari sumber yang halal..sebab segalanya pasti mudah disisi Allah..

In Shaa Allah, terima kasih di atas peringatan...sesungguhnya betul makanan tu memainkan peranan yang penting juga...

Nick Nashram delete icon 12:36 PTG

makanan kt kedai yg bersih kalo mkn pun jadi haram kalo x bayar :)

kacang buncis delete icon 12:50 PTG

salam saudara....
betul tu,moga2 kita sentiasa berhati hati dalam pemilihan dalam kehidupan :)

Ye, jangan sampai kemudian nanti duit terasa cepat mengalir.. Tak tahu kemana menghilang..dan hidup terumbang ambing..sbb tak berkat..

miss u BM.. :))

Liza Yati delete icon 2:15 PTG

Kita adalah apa yg kita makan. Bersihkan hati dgn memakan drp simber yg halal..

betul tu BM.. terima kasih kerana mengingatkan..

cantik gambar itu, comel dan menarik, pengisian nya pun terbaik, semoga rezeki yang kita dapat diberkati dan halal... ianya mengalir dalam tubuh badan kita..

mohd azhar delete icon 2:37 PTG

betul bab warna ni tuhan dh jadi kan buah/ sayur saja pon pelbagai warna sbg contoh terung saja pon ada lima kaler setiap kaler khasiatnya berbezaq untuk tubuh badan kita...tima kasih atas info ni...

http://celotehcheq-artz.blogspot.com/

insyallah..sentiasa mencari rezeki yang halal,

Makanan penentu kesihatan kita semua... ;)

teruja tgk gambar2 ni.. tq share info juga yer !

perkongsian terbaik..memang betul, kita jadi apa yang kita makan

JANA delete icon 4:49 PTG

gambar tu cantik...^_^

http://nuurjana.blogspot.com/2013/10/sibu-sibu.html

suka dengan gambar tu... hehehe
makanan mewarnai rohani dan jasmani
untuk kebaikan dunia dan akhirat

sentiasa menitikberatkan hal sedemikian utk menjamin kehidupan yg sempurna dunia dan akhirat..

Zawiah delete icon 6:25 PTG

insha Allah . mudah2n rezeki yg dtg drp org / pihak lain kpd kita juga halal ...

Yumida Huda delete icon 6:58 PTG

aah kena tahu sumber makanan
cantik la pic semut yg kalerpul tu BM

datang blog nie lagi..nak cuci mata tengok warna-warna yang cantik

Raudzah Z delete icon 9:53 PTG

Semoga terpilihara...In Shaa Allah

ANIM delete icon 10:16 PTG

InsyaAllah...sentiasa cuba menjaga sebaik2nya..

P/s geram betul tengok gambar2 dlm blog BM

In syaa Allah..knah pun sama macam Anim..sang semut pun cantik2 banget..=)

Kita adalah apa yang kita makan...segala penyakit datangnya dari perut...

bab makanan ni bukan boleh dibuat main..kena jaga betul2..akan jadi darah daging kita nanti

hainom OKje delete icon 9:01 PTG

Betul...... tiada kompromi bab halal haram ni! Moga kita diberi perlindungan dan hidayah oleh Allah untuk memilih yang halal!

Ya, sumber makanan itulah penentu halal haram dan keberkatannya makanan tersebut.

Kathy Rbain delete icon 8:58 PTG

ye...semoga kita tidak menikmati makanan dari sumber2 yang haram..

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap