بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Sesungguhnya alam yang indah ini adalah ciptaan Allah SWT untuk kita nikmati, hargai dan pelihara. Betapa berkuasa dan agungnya Allah SWT dan kita sebagai hambanya wajib bersyukur dan sentiasalah memuji akan Allah SWT yang esa.

Dikesempatan kali ini, marilah bersama kita menghayati beberapa maksud ayat suci Al-Quran yang menceritakan tentang keunikan dan keajaiban alam ciptaan Allah SWT.

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi

"Dia-lah Allah yang menjadikan segala yang ada di bumi untuk kamu dan Dia berkehendak terhadap langit, lalu di jadikanNya 7 lapisan langit. Dan Dia maha Mengetahui segala sesuatu."
(Surah al-Baqarah : 29)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
سبحان الله   Subhanallah

"Maka Dia menjadikannya tujuh langit dalam dua masa dan Dia mewahyukan pada tiap-tiap langit urusannya. Dan Kami hiasi langit yang dekat dengan bintang-bintang yang cemerlang dan Kami memeliharanya dengan sebaik-baiknya. Demikianlah ketentuan yang Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui." 
(Surah Fusilat : 12)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
الحمد لله   Alhamdulillah

"Dan Tuhan kamu itu adalah Tuhan Yang Maha Esa . Tidak ada Tuhan melainkan Dia Yang Maha Murah, lagi Maha Penyayang. Sesungguhnya pada kejadian semua langit dan bumi dan perubahan malam dan siang dan kapal yang berlayar di lautan membawa barang yang bermanfaat bagi manusia, dan apa yang diturunkan Allah dari langit dari ada air, maka dihidupkanNya dengan (air) itu bumi, sesudah matinya , seraya disebarkanNya padanya dari tiap-tiap jenis binatang, dan peredaran angin, dan awan yang diperintah di antara langit dan bumi; adalah semua­nya itu tanda-tanda bagi kaum yang berakal." 
(Surah Al-Baqarah : 163 - 164)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan IlahiKeunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan IlahiKeunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﻭﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﷲ    WaLaailahailallah

"Sucikanlah nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi, yang menciptakan (semua alam) lalu menyempurnakan kejadiannya." 
( Surah Al-A'laa : 1-2)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﺍﷲ ﺃﻛﺒﺮ   Allahuakbar

"Dan bumi ini Kami bentangkan dan Kami letakkan padanya gunung-ganang yang kukuh terdiri, serta Kami tumbuhkan padanya tiap-tiap sesuatu yang tertentu timbangannya." 
(Surah al-Hijr : 19)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﻻﺣﻭﻻ ﻭﻻ ﻗﻮﺓ ﺇﻻ ﺑﺎﷲ   La haulawala quwwata illa billah

"Dan Kami telah menjadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka dan Kami jadikan padanya celah-celah sebagai jalan-jalan lalu-lalang, supaya mereka dapat sampai kepada mencapai keperluan rohani dan jasmani."
( Surah al-Anbiya’: 31)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
سبحان الله   Subhanallah

"Dan (memerhatikan) langit bagaimana ia ditinggikan, dan (perhatikan) gunung-gunung bagaimana ia ditegakkan, dan (perhatikan) bumi, bagaimana ia didatarkan." 
( Surah Al-Ghaasiyah : 18-20)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan IlahiKeunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan IlahiKeunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
الحمد لله   Alhamdulillah

“Dan Dia lah yang menjadikan bumi terbentang luas, dan menjadikan padanya gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir). Dan dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Ia jadikan padanya pasangan: dua-dua. Ia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang (mahu) berfikir” 
(Surah Ar-Ra’du : 3)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﻭﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﷲ    WaLaailahailallah

"Sesungguhnya pada langit dan bumi benar-benar ada tanda-tanda (kekuasaan Allah) untuk orang yang beriman." 
(Surah Al-Jaatsiyah : 3)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﺍﷲ ﺃﻛﺒﺮ   Allahuakbar

"Sesungguhnya Tuhan kamu ialah Allah yang menciptakan langit dan bumi dalam enam masa lalu Dia bersemayam di atas Arasy; Dia melindungi malam dengan siang yang mengiringinya dengan deras (silih berganti) dan (Dia pula yang menciptakan) matahari dan bulan serta bintang-bintang, (semuanya) tunduk kepada perintah-Nya. Ingatlah, kepada Allah jualah tertentu urusan menciptakan (sekalian makhluk) dan urusan pemerintahan. Maha Suci Allah yang mencipta dan mentadbirkan sekalian alam".
(Surah al-A’raaf : 7:54)

Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi
ﻻﺣﻭﻻ ﻭﻻ ﻗﻮﺓ ﺇﻻ ﺑﺎﷲ   La haulawala quwwata illa billah

Bersyukur Dengan Rahmat Ilahi

Oleh itu marilah bersama-sama kita mensyukuri diatas segala limpahan rahmat dan nikmat yang diberi. Alam yang indah, unik dan penuh keajaiban ini dicipta untuk pelbagai fungsi bagi memberi keseimbangan dan keselesaan serta kenikmatan semua makhluk dimuka buni ini.

Tanggungjawab kita, setiap individu untuk memelihara, menjaga serta menguruskan segala keindahan dan sumber alam semulajadi ini kerana setiap ciptaan Allah SWT itu pasti ada sebab dan rahmatnya.

"Sesungguhnya dunia ini cantik dan subur menghijau dan sesungguhnya Allah menjadikan kamu (wahai manusia) selaku pengurusnya dan apa yang terdapat padanya." 
(Hadis riwayat Al-Tirmizi)


Terima kasih bersama Relaks Minda

 جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

Ditulis oleh :
_____________________________________________________________________

15 comments - "Keunikan Dan Keajaiban Alam Ciptaan Ilahi"

alam semulajadi jugak yg dicari tatkala mahu menenangkan fikiran....jarang org bercuti ketempat yg penuh hiruk pikut manusia..

paridah delete icon 8:08 PG

subhanalah indahnya alam ciptaan Allah...ALLAHUAKBAR..

HAMIDIsP delete icon 8:46 PG

Malangnya keindahan alam ini semakin rosak oleh kerakusan tangan manusia.

Subhanallah... sesungguhnya nikmat Allah tidak ada batasannya
Dari mata hingga ke hati semuanya ada nikmat yg perlu disyukuri.
Alhamdulillah syukur nikmat..

Orkid delete icon 10:53 PG

subhanallah! & Salam Singgah !

sungguh indah...

Yana Yani delete icon 5:53 PTG

BM dulu masuk sekolah tahfiz ke
macam teringat cite yang BM cite baru-baru ni plak
alam ciptaan ALLAH ni cantik dan sempurna sungguh

Khir Khalid delete icon 8:32 PTG

Subhanallah walhamdulillah... sesiapa yg tidak tahu menikmati & mensyukuri keindahan alam anugerah Allah swt, mereka sememangnya org2 yg rugi...Allahuakbar.

Sesungguhnya alam semulajadi itu kurniaan Allah utk kita mendapatkan ketenangan...

Manusia melakukan kerosakan tetapi tidak ada makhluk lain yg dapat memperbaiki dan memulihkan selain drp manusia juga... Sama2lah kita tingkat kesedaran.

Bersyukur kita dengan nikmat dan rahmat dr Allah SWT... Alhamdulillah

Sekolah biasa jer di kampung... :)

Semoga kita semua tidak tergolong dalam orang2 yg rugi... amiin

Bunda_nora delete icon 8:47 PG

Subhanallah...alangkah indahnya alam ciptaanNya..

Unknown delete icon 5:12 PTG

alam ciptaan allah sungguh mendamaikan ketika jiwa kerunsingan ...

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap