Ketenangan di Kala Mentari di Ufuk Barat. Keindahan alam ciptaan Ilahi sangat indah tiada bandingan. Tidak kira siang atau malam ianya tetap memberikan keindahan yang tersendiri. Allah SWT menciptakan alam ini penuh dengan kesempurnaan namun tidak terbayang akan keindahan di Syurga yang pastinya berganda-ganda indahnya.

Ketenangan di Kala Mentari di Ufuk Barat-keindahan alam di kala senja

Matahari menyinari bumi di siang hari...membawa sinar cahaya menerangi alam. Tiba di penghujung hari...ia akan menghilangkan diri buat seketika. Saat mentari tenggelam di ufuk barat membawa satu suasana alam yang unik dan menarik. 

Walaupun seketika...sinaran mentari yang kian menghilang telah menukar warna alam yang terang menjadi kelam, menjelmakan cahaya kuning kemerahan menjadikan alam ini sungguh mempersonakan sebelum segalanya hilang dari pandangan.

keindahan alam di kala senja
keindahan alam di kala senja

Keindahan alam di kala matahari terbenam buat santapan pandangan yang memberi ketenangan dan kedamaian jiwa dan minda. Saat yang sungguh mengasyikkan. Nikmatilah ia dengan penuh kesyukuran.

keindahan alam di kala senja

Keagungan dan kekuasaan Maha Pencipta terserlah...Subhanallah...
Keindahan yang memukau pandangan. Betapa sempurnanya kejadian alam ini. 

keindahan alam di kala senja
keindahan alam di kala senja

Hari demi hari bumi terus berputar...Kejadian siang dan malam silih berganti. Namun setiap kali mentari terbenam akan memberikan suasana alam yang berbeza beza, Tidak akan ada satu saat, ketika dan hari pun yang akan sama keadaannya. Sungguh menakjubkan!

keindahan alam di kala senja
keindahan alam di kala senja

Setiap kali senja menjelang... Pastinya saat yang mengujakan. Suasana yang sangat berbeza dan mempersonakan. Melihat mentari perlahan-lahan menghilang bagaikan memberi keinsafan... Sesungguhnya tiada apa yang akan kekal di dunia ini.

keindahan alam di kala senja
keindahan alam di kala senja

Setiap yang bermula...pastikan berakhir. Begitulah lumrah kehidupan. Alam juga tidak terkecuali. Mentari yang mula bersinar dari ufuk timur juga akan menghilang bila tiba di ufuk barat.

keindahan alam di kala senja
keindahan alam di kala senja

Melihat keindahan alam di kala mentari terbenam memberikan satu ketenangan. Suasana yang hadir hanya seketika namun memberi kesan yang sungguh mendalam. 

relaks minda

Begitulah indahnya ciptaan Ilahi. Tidak kira masa dan ketika, nikmati dan syukurilah keindahan ini. Keindahan mentari terbenam menandakan berakhirnya siang. Berakhirnya kecerahan di telan kegelapan malam.

Esok mentari akan menjelma lagi...sudahkah anda bersedia? Jika hari ini mentari terbenam di ufuk barat dan mungkin esok ia terbit di ufuk barat juga. Di saat itu tiada apa yang dapat anda lakukan...anda telah terlambat! Jangan sia-siakan hari ini...kerana esok belum tentu ada. Anda harus bersedia dengan bekalan setiap masa dan ketika...


Admin...

28 comments - "Ketenangan di Kala Mentari di Ufuk Barat"

umiawadah delete icon 9:47 PG

memang sangat menakjubkan...sangat cantik...

Awanama delete icon 9:49 PG

pemandangan indah yg menenangkan jiwa ! ciptaan tuhan

BinMuhammad delete icon 11:40 PG

Terima kasih Ummiarissa...
Semoga ianya memberi ketenangan buat anda...

BinMuhammad delete icon 11:43 PG

Ciptaan Ilahi...sungguh indah dan sempurna.
Keindahan pandangan menusuk jiwa membawa ketenangan dihati dan minda.
Thx KA...kunjungan sentiasa di nanti.

Awanama delete icon 12:07 PTG

setuju2.. & KA will always doakan that one fine day u & yr wife akan memperolehi rezeki zuriat sendiri ye amin2

cantiknya..

belogisam delete icon 12:42 PTG

lawanya tempatnya,, nak rehat kar situ la

subhanaAllah bila masuk blog BM nie ..tengok gambar-gambar sangat menenangkan jiwa

BinMuhammad delete icon 1:02 PTG

Terima kasih KA...
Insyaallah..semoga di makbul Allah.

BinMuhammad delete icon 1:04 PTG

Selamat datang LK...
Terima kasih atas kunjungan.

BinMuhammad delete icon 1:13 PTG

Kalau xdpt pergi...tengok gambar pun boleh merehatkan minda.
Selalulah kesini...klik label keindahan alam atau relaks.
TQ isam ismail.

BinMuhammad delete icon 1:19 PTG

Salam,
Kalau inginkan ketenangan...selalu2 le kesini. hehe
TQ Acik krn sudi berkunjung ke sini.

Unknown delete icon 1:27 PTG

as-salam BM..

cantiknya..memang tidak terkata..terpegun sebentar..

BinMuhammad delete icon 2:03 PTG

Waalaikumsalam Mama
Kunjungan mama amat saya hargai dan di nanti.
Terima kasih.

kak tie delete icon 7:05 PTG

salam ..
setakat ni akak x de block sape2 pun kecuali anonymous je..
Nape...Bin Muhammad x leh nak komen kat blog akak ke??
Mesti ada silap kat mana2 ni..

noor azlan delete icon 8:16 PTG

Dulu masa kecik2 dulu suka lukis pemandangan pantai.... :-)

BinMuhammad delete icon 10:53 PTG

Itu dulu, skrg mesti suka pergi pantai...ya kan?
TQ PD...kunjungan anda amat di hargai.

ANIM delete icon 11:51 PTG

salam bin muhammad..
semuanya bermula hari ini..bukannya semalam atau apa yg akan kita lakukan esok hari..
l

Waalaikumsalam Anim.
Saya setuju...Jgn tunggu, mulakan sekarang juga, saat ini...kerana kita belum tentu dapat melalui saat yg berikutnya.
Terima kasih diatas kunjungan anda....amat saya hargai.

+ e.z + delete icon 9:04 PG

mmg indah ciptaan yg ESA kan.... tiada tlk bndgnyer... subhanallah :)

Unknown delete icon 9:58 PG

sgt cantik alam ciptaan Ilahi

Unknown delete icon 9:59 PG

Malam berdentum menitis gerimis,
Bumi sedang berhujan-hujanan;
Assalamu'alaikum sehabis manis,
Ummi datang dengan senyuman.

Dibasuh sudah semua ulam,
Keladi birah dimakan sepinggan;
Sungguh indah pesona alam,
Diberi anugerah ciptaan Tuhan.

BinMuhammad delete icon 11:42 PG

Sutuju sgt...Syukur krn diberi penglihatan utk menikmatinya.
Thx eB

BinMuhammad delete icon 11:44 PG

Sesungguhnya keindahan itu milik Allah,
Terima kasih berkung disini.

BinMuhammad delete icon 11:55 PG

Hujan turun di sambut gembira,
Berlalu sudah kemarau semalam,
Kedatangan Ummi disambut mesra,
Dengan senyuman ucapan Waalaikumsalam.

Keladi birah dimakan sepinggan,
Enak bersulam sambal belacan,
Pesona alam anugerah Tuhan,
Santapan mata buat ketenangan.

Kunjungan Ummi amat saya hargai,
Menanti pantun penghibur hati.

Unknown delete icon 10:28 PTG

Pernah merasa duk tempat macam ni saat macam ni...sungguh indah ciptaan Allah S.W.T.. Subhanallah..

Suasana senja, saat yang indah dengan suasana yg memukau pandangan. Walau seketika...cukup meruntun jiwa.

Jegamatz delete icon 9:44 PG

Pemandangannya indah sekali,,,

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap