بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Segalanya bermula dan berakhir dengan niat...
Niatlah penentu amalan dan ganjaran

Niat Penentu Amalan dan Ganjaran

Bersedekah umpama menyemai sebiji benih.



Niat Penentu Amalan dan Ganjaran

Semakin subur andai disiram dan dijaga dengan baik
Akhirnya akan berbunga dan menghasilkan buah.



Niat Penentu Amalan dan Ganjaran

Tapi... jika bersedekah kerana riak
Tiada niat ikhlas kerana Allah SWT...
Pokok akan layu dan mati akhirnya
Jangan sia-siakan amalan anda kerana niat penentu ganjaran...


Admin...

29 comments - "Niat Penentu Amalan dan Ganjaran"

Sentiasalah cuba untuk sembunyikan kebaikan. Semoga dijauhkan daripada riak dan takbur.

Klu bersedekah tngn kanan, sebaiknya jngn diketahui tangan kiri.. sungguh mendalam perumpamaan tu. T kasih diatas perkongsian peringatan ini.. semoga bersama semua beroleh kebaikan dunia & akhirat.. amin.

betul tu khir...tak perlu beritahu dkt orang yg kita bersedekah....semuanya akan ditarik balik..

Benar sekali... Cukup sekadar Allah mengetahuinya...

Unknown delete icon 9:08 PG

peringatan yg sgt bagus.. risau sgt ter-riak... :(

sangat motivasi...
emak Zaza selalu pesan, kalau kita ikhlas bersedekah, inshaAllah Allah akan balas kebaikan berganda.. selalunya balasan tu tanpa kita sedar.. Alhamdulillah..
Apa2 pun Allah tak suka manusia yg riak.. *peringatan utk diri sendiri* =)

suri delete icon 10:10 PG

jangalah jadi segar dan layu sebab tak kekal lama huhu baik jadi sedang tapi berkhidmat untuk selamanya

my mom selalu ckp..if kita rajin bersedekah..insyaallah allah akan gandakan rezeki buat kita...cuma jgn berbangga2 bila kita dah bersedekah....cukup kita seorang sahaja yang tau...

Unknown delete icon 10:34 PG

tangan kanan memberi tanpa tahu si tangan kiri... :)

Unknown delete icon 10:36 PG

terkadang ada niat disebaliknya... jadi jernihkan hati kita bersama agar tak terjadi seperti itu.

kan bagus kalau buat baik, tak perlu nak kecoh2 kat orang...itu dah menunjuk pulak namanya kan..

naomei delete icon 11:10 PG

Nawaitu tu...biarlah ikhlas..tak perlu nak menunjuk-nunjuk kita nie hebat....
Sebab tiada siapa yang hebat di sisi Allah....melainkan amalan iman dan takwa kita....

kan dh jadi sia-sia..sebab semai benih tak berkualiti..cepat mati..tak ada hasil

Unknown delete icon 12:23 PTG

oh tidak... errmm....

betul...bersedekah umpama biji benih,yg akan menumbuhkan sebatang pokok,dari pokok tersebut tumbuhnya dahan2...setiap dahan tumbuh ranting2...setiap ranting tumbuhnya tangkai...setiap tangkai tumbuhnya buah...

jgn hanya bersedekah bila ada media yg merakamnya ja...

Sukma delete icon 12:27 PTG

yang penting ikhlas.......

Mizz Aiza delete icon 12:44 PTG

terima kasih kerana mengingatkan aiza..

Sebab itulah sering diperingatkan bila tangan kanan menghulur, tangan kiri jgn ambil tahu. Hati kena ikhlas, mulut kata alhamdulillah.

Awanama delete icon 2:08 PTG

betul tu plg penting adalah niat kita kan !

Awanama delete icon 2:08 PTG

done sedekah nuffnang yer!

OKje delete icon 2:20 PTG

Macamana nak memupuk keikhlasan tu BM...... bukan senangkan
Jangankan layu, biji benih pun tak de agaknya mak ni huhu....sedih....

Awanama delete icon 2:50 PTG

betul tu...niata tu plg utama..

Unknown delete icon 3:13 PTG

Terima kasih memperingati saya.. teringat kepada dilema sekarang ni..harus ikhlas dalam memberi..

Kekzamanis delete icon 8:33 PTG

Perkongsian yang bermanfaat.. Semoga terhindar diri kita semua dari sifat riak & takbur..
ZON PERMAISURI CHOMEL

ProfHariz delete icon 7:25 PG

InshaAllah. Peringatan yang bermanfaat buat kita semua.

Fais-SKA delete icon 9:10 PG

Subahanallah..perbuatan cmni mmg merugikan..kadang2 bnda cmni tnpa kita sedari..muhasabah diri..kena betol2 jga niat dan keikhlasan diri..smoga terhindarlah

Unknown delete icon 3:29 PTG

Betul tu BM...yg penting niat kita...harap terhindar dr sikap spt d atas...tq perkongsian ni..

Bahrain delete icon 10:33 PTG

Satu gambaran yang ckup baik...

Orang kata, kalau nak bersedekah tangan kanan yang memberi, tangan kiri pun tak tahu. Betapa rahsianya.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap