Memahami Misteri Ilusi Optik: Optical illusion atau visual illusion dan dalam bahasa melayu pula dikenali sebagai ilusi optik adalah kecelaruan yang berlaku apabila otak tidak memberi maksud atau mentafsir dengan tepat pada apa yang dilihat.

Ilusi Optik bukan kecacatan atau penyakit tetapi satu fenomena yang sukar dijelaskan. Walaupun sekian lama kajian dilakukan ianya masih menjadi misteri yang tidak terungkai. Ini bermakna, pandangan kita terhad dalam melihat sesuatu sehinggakan berlaku kesalahan dan kekeliruan oleh otak dalam memberi tafsiran.

Misteri Ilusi Optik
Mata anda tidak bermasalah... cuma...

Misteri Ilusi Optik

Namun semua pakar sependapat bahawa Ilusi optik terjadi disebabkan otak kita tidak dapat mentafsir dengan tepat objek yang dilihat oleh mata akibat dari gangguan keadaan disekitar objek. Pandangan kita berbentuk perspektif dan dimensi iaitu ada jauh dan dekat serta berbentuk 2D dan 3D.

Oleh itu sebarang gangguan atau kekeliruan akan mempengaruhi minda dan fikiran lalu kita percaya dengan apa yang dilihat. Ianya juga berkait dengan titik buta yang tidak mempunyai sebarang reseptor yang peka terhadap cahaya . Hal ini menyebabkan imej yang jatuh pada titik buta tidak dapat dilihat.

Sekarang anda lihat video ilusi optik yang sungguh menarik ini... Ianya dapat memberi satu contoh ilusi optik yang amat jelas mentafsirkan akan misteri fenomena kekeliruan pandangan ini. Namun disebaliknya ia pula menjadi satu hasil karya seni yang sangat istimewa, kreatif dan unik berikutan dari kelemahan pandangan mata kita.

T-Rex Illusion Video


Susah untuk memahaminya? Tak apalah...biarkan ianya satu misteri. Ilusi optik ini bukanlah sesuatu kecacatan atau kekurangan. Semua manusia adalah sama... Kita semua adalah insan yang lemah kerana ada yang lebih berkuasa... Dialah Maha Pencipta yang Maha Sempurna... Allah SWT. Setiap ciptaanNya pasti ada kegunaaan dan hikmahnya.


Author by Bin Muhammad

42 comments - "Memahami Misteri Ilusi Optik "

titan delete icon 1:09 PG

erkk..ada 4 mata tu. ngeri plak tengok.

ada belajar serba sedikit tentang ilusi optic masa belajar rekaan grafik dulu... memang menarik!

Wah..suka jugak tngok...trutama yg nmpak bgerak

Wafi Remli delete icon 5:54 PG

Sukar untuk dijelaskan...

berpinar2 mata nengoknya hehe

alamak,,, tak mahu tengok.. ngeri pulak..

seram sikit....hihihi

Pening sy tgk gambar muka tu BM...
X dapat bukak video...tepon x brapa nak smart...hik3...

manusia yang menghasilkan lukisan atau grafik ilusi optik memang sangat berbakat dan berseni...

paridah delete icon 8:35 PG

grafik ilusi optik satu seni tp gangguan di mata yg serius juga...

sangat menarik

Kakzakie delete icon 10:56 PG

Ilusi optik selalu dipapar bila ada kem motivasi. Tapi menguji mata kita. Kena kakak ni memang berpinar jadinya...

Tapi kalau Ilusi perasaan bahaya sebab boleh sebab bunuh diri..

hainom OKje delete icon 12:44 PTG

Memang sengajakan kasi zirafah pening tengok gambau orang yang ada dua hidung dan dua mulut tu....huhu....
Alangkah bestnya kalau TRex tu tukar pada BRex hehe....

Kathy R'bain delete icon 12:46 PTG

pening pulak melihatnya..hehehehe..

mereka yang buat lukisan ilusi optik sebegitu tentunya seorang yang kreatif. aiza melihat lukisan di atas tu rasa pening pula.. hehe..

yana yani delete icon 2:14 PTG

wah menarik juga benda ni ye =)

hebat sungguh.. :D

Nurul delete icon 5:33 PTG

berpinar2 lak mata tengok... :D

Gambar potret tu memang memukau ilusi saya.

Yumida Huda delete icon 7:24 PTG

lama2 nenongnya bikin pusing..hihi
tp klo fokus betul2..mungkin blh dibezakan..klo byk pergerakan kepala..tu yg buat kita berpinar2
apa pun mmg nampak unik..

Wanyob delete icon 7:33 PTG

Mula-mula pening gak camna dia buat tu , bila tengok sampai habis baru faham .

pandangan mata memang berbeza dan mampu buat kita keliru...

Nao Mei delete icon 9:48 PTG

isk...sakit je mata tengok...kena guna cermin mata 3D nie..hahaha...

Raudzah Z delete icon 10:11 PTG

Pandangan dikuasai oleh minda kan BM...so kalau pandangan tak jelas secara automatik minda juga mungkin bercelaru...

asslamualaikum, penerangan yang ringkas tapi padat.. ianya mainan mata dan minda kita

Apapun, kekadang ilusi ni juga menyakitkan mata kalau terlalu lama fokus. Pening pun ada juga. Satu huraian yang hebat bro BM.

ANIM delete icon 12:57 PG

Pinar biji mata kak..

BUNDA delete icon 3:33 PG

Pening...penat mata tengok lama2...

blogwalking lagi...

Assalammualaikum...BM,

ilusi nie seronok.. tgk video t-rex tu.. terbaik. ilusi adalah suatu yg unik bukan satu kecacatan.

mselim3

pls: mselim3 pernah gak baca pasal ilusi kat nie kat member blog yg hanya menceritakan pasal ilusi nie. Ilusi sebenar ada byk..

acik idah delete icon 10:47 PG

Sakit kepala tengok gambar tu BM...

Khir Khalid delete icon 2:31 PTG

Tengok gmbr tu jadi pening pulak hahaa.. :D

alamak berpinar2 sekejap tgk pic2 ni BM !

MaMa Rey delete icon 10:57 PG

Empt mata dua mulut..aiyaa pening kepala

Pening arrrrrrrrrrrrr

kakiblog delete icon 10:35 PTG

salah satu keajaiban yang ada pada manusia..

weschairs delete icon 8:08 PTG

Berillusi sekejap tgk gambar tu

baby comel delete icon 12:33 PG

Sungguh mmg ada 4 mata kan dia.... hehe

Alia delete icon 8:12 PTG

Saya suka saya suka. 좋아요

pusing mata

sangat keren pembuatnya

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap