Hari ini 5 Jun 2014, sempena Sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia (World Environment Day)... Nikmati keindahan alam sekitar buat tatapan anda. Cintai dan peliharalah alam sekitar demi keselesaan dan kesejahteraan hidup. Semoga apa yang kita nikmati hari ini akan dapat juga dirasai oleh generasi masa hadapan.

Alam sekitar adalah nyawa bagi seluruh hidupan di dunia ini. Setiap yang diciptakan ada peranan dan fungsinya yang tersendiri. Ianya amat penting dalam rantaian kehidupan disamping memberi keseimbangan dalam eko sistem alam ini. Kita sebagai makhluk yang menumpang didunia ini haruslah menjaga dan memeliharanya kerana kemusnahan alam sekitar akan membawa bencana buat kita semua.

Keindahan Alam Semulajadi

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day

Apakah peranan dan sumbangan anda dalam memelihara alam sekitar ini? Ianya adalah tanggungjawab setiap individu... Marilah kita bersama-sama melestarikan alam sekitar demi masa hadapan yang lebih aman. nyaman dan damai.
“Kita tidak mewarisi bumi kita ini daripada nenek moyang kita, tetapi sebaliknya kita hanya meminjamnya daripada anak cucu kita.” - Chief Seattle

Latar Belakang Hari Alam Sekitar Sedunia

Hari Alam Sekitar Sedunia (World Environment Day) telah dilancarkan oleh Perhimpunan Agung PBB pada tahun 1972. Sepanjang minggu pada 5 Jun setiap tahun sambutan ini akan diadakan. Program Persekitaran PBB (UNEP), juga ditubuhkan pada 1972, bagi menggunakan Hari Alam Sekitar Sedunia ini sebagai satu promosi untuk membangkitkan kesedaran mengenai kepentingan alam sekitar dan menarik perhatian politik dan tindakan awam.

Sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia
Berikut adalah senarai lengkap tema dan bandar tuan rumah bagi sambutan hari alam sekitar sedunia.
YearThemeHost city
1974Only one Earth during Expo '74Spokane, United States
1975Human SettlementsDhaka, Bangladesh
1976Water: Vital Resource for LifeCanada
1977Ozone Layer Environmental Concern; Lands Loss and Soil DegradationSylhet, Bangladesh
1978Development Without DestructionSylhet, Bangladesh
1979Only One Future for Our Children – Development Without DestructionSylhet, Bangladesh
1980A New Challenge for the New Decade: Development Without DestructionSylhet, Bangladesh
1981Ground Water; Toxic Chemicals in Human Food ChainsSylhet, Bangladesh
1982Ten Years After Stockholm (Renewal of Environmental Concerns)Dhaka, Bangladesh
1983Managing and Disposing Hazardous Waste: Acid Rain and EnergySylhet, Bangladesh
1984DesertificationRajshahi, Bangladesh
1985Youth: Population and the EnvironmentPakistan
1986A Tree for PeaceOntario, Canada
1987Environment and Shelter: More Than A RoofNairobi, Kenya
1988When People Put the Environment First, Development Will LastBangkok, Thailand
1989Global Warming; Global WarningBrussels, Belgium
1990Children and the EnvironmentMexico City, Mexico
1991Climate Change. Need for Global PartnershipStockholm, Sweden
1992Only One Earth, Care and ShareRio de Janeiro, Brazil
1993Poverty and the Environment – Breaking the Vicious CircleBeijing, People's Republic of China
1994One Earth One FamilyLondon, United Kingdom
1995We the Peoples: United for the Global EnvironmentPretoria, South Africa
1996Our Earth, Our Habitat, Our HomeIstanbul, Turkey
1997For Life on EarthSeoul, Republic of Korea
1998For Life on Earth – Save Our SeasMoscow, Russian Federation
1999Our Earth – Our Future – Just Save It!Tokyo, Japan
2000The Environment Millennium – Time to ActAdelaide, Australia
2001Connect with the World Wide Web of LifeTorino, Italy and Havana, Cuba
2002Give Earth a ChanceShenzhen, People's Republic of China
2003Water – Two Billion People are Dying for It!Beirut, Lebanon
2004Wanted! Seas and Oceans – Dead or Alive?Barcelona, Spain
2005Green Cities – Plan for the Planet!San Francisco, United States
2006Deserts and Desertification – Don't Desert Drylands!Algiers, Algeria
2007Melting Ice – a Hot Topic?London, England
2008Kick The Habit – Towards A Low Carbon EconomyWellington, New Zealand
2009Your Planet Needs You – Unite to Combat Climate ChangeMexico City, Mexico
2010Many Species. One Planet. One FutureRangpur, Bangladesh
2011Forests: Nature at your ServiceNew Delhi, India
2012Green Economy: Does it include you?Brazil
2013Think.Eat.Save. Reduce Your FoodprintMongolia
2014Raise Your Voice Not The Sea LevelLahore, Pakistan
2015Seven Billion Dreams. One Planet. Consume with Care.Sylhet, Bangladesh
2016Our Earth, Our careSaudi Arabia

Terima kasih bersama Relaks Minda... Selamat Menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia


Ditulis oleh :

23 comments - "Sambutan Hari Alam Sekitar Sedunia - World Environment Day"

Sayangilah alam sekitar ini, untuk generasi akan datang

ZazaMyMoon delete icon 4:13 PTG

kalau lah kat malaysia ni ada tempat2 yg best mcm tu alangkah bestnya..
tapi bukannya tak ada tempat2 best pn kat malaysia ni.. cumanya cik jah bayangkan kalau kawasan chow kit bersih & cantik je.. mungkin boleh get improve kot kawasan tu..

marilah kita sama-sama menjaga alam sekitar kita..bila cantik dan bersih,udara yang kita hirup tu pun bersih...

Alam sekitar ni, kalau kita tak ambil berat, akibatnya akan timpa kembali kat kita. Contoh macam semalam, hujan lebat 2-3 jam, terus UIA Gombak banjir. Pada saya, itu peringatan buat diri kita termasuk golongan cerdik pandai seperti cendiakawan negara untuk berfikir salah silap kita terhadap kemusnahan alam sekitar.

alam sekitar harus di jaga untuk kesejehteraan kita di dunia ini... kalau bukan kita..siapa lagi ?

selamat hari alam sekitar. semoga alam sekitar kita sentiasa terpelihara.

Selamat menyambut hari alam sekitar sedunia..

Jie Susanos delete icon 8:22 PTG

jom menyambut hari alam sekitar sedunia..bertambah indahnya picture tu..kita kena sama2 menjaganya..

alamak..gambar ketiga tu luar biasa betul la cantiknya...SubhanaAllah..

demi generasi akan datang.

jangan buang sampah merata-rata dah cukup. stress tengaok masyarakat sekarang suka buang sampah sesuka hati

Sayangilah alam sekitar ini, untuk generasi akan datang, Selamat Menyambut Hari Alam Sekitar Sedunia smua :).. sayangilah alam sekitar

Maria Firdz delete icon 10:30 PTG

Sejuk mata memandang pemandangan yg indah ciptaan Ilahi..

Baru zumal tahu hari ni hari alam sekitar... Thanks BM atas info :)

baru perasan juga...publisiti terlalu kurang..publisiti tentang kes ganas,bunuh,rogol,zina dan rompak setiap hari pulak!

Nurul delete icon 11:38 PG

Nrl pun baru tau semalam Hari Alam Sekitar Sedunia... Tanggungjawab kita bersama tuk jaga alam sekitar... tapi pembangunan yang pesat juga merosakkan sikit2 alam sekitar kita sebenarnya...

Ija Rased delete icon 12:23 PTG

indahnya ciptaan allah

Sis Vee delete icon 3:49 PTG

klu x de entry ni , mmg tak tahu lah 5 jun adalah hari alam sekitar sedunia ...

Khir Khalid delete icon 4:12 PTG

Semoga alam kita sentiasa terpelihara demi kebaikan penghuni2 seluruh generasi... aamiin.

yana yani delete icon 5:12 PTG

tak tahu pula pasal hari alam sekitar ni =)

Sayangi dan peliharalah alam sekitar kita.

Apa2 pun bermula dari rumah...didik diri sendiri dan anak2 juga...

Cantik dan uniknya teratai tu.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap