Zaman 70an hingga hujung 80an merupakan zaman di mana generasi x mula membesar. Jika anda tergolong dalam generasi ini pasti anda telah melalui suatu pengalaman yang cukup menarik kerana di waktu itu adalah tranformasi ke arah kemodenan. 

Banyak sekali memori indah yang tidak akan berulang lagi buat kanak-kanak di zaman milinium ini atau dikenali sebagai generasi Y.

Kita sorot kembali kenangan di zaman itu dengan melihat kembali pelbagai barangan dan makanan yang menjadi  kegilaan dan kegemaran di waktu itu. Mungkin ada diantaranya masih ada sekarang ini tapi mungkin sukar untuk di dapati. 

zaman kanak-kanak
Kamera slight...Permainan yang cukup canggih zaman 80an, cenderahati popular yang di bawa pulang dari Mekah.

zaman kanak-kanak duluzaman kanak-kanak dulu
Dua jenis lampu yang cukup berharga sekarang ini. Lampu yang cukup besar jasanya dan penuh dengan memori.

zaman kanak-kanak dulu
Rokok tembak...rokok paling glamor 

zaman kanak-kanak dulu
 Biskut yang cukup enak dengan perisa pedas manis...biskut kapal terbang.

zaman kanak-kanak dulu
Air berkabonat yang cukup popolar di hari raya dengan pelbagai perisa.

zaman kanak-kanak duluzaman kanak-kanak dulu
 Gambar kiri : Gula-gula getah yang menjadi kegilaan kanak-kanak
Gambar kanan : Belon yang menjadi kegemaran...budak sekarang mana tau.

zaman kanak-kanak dulu
Susu tepung yang terkenal suatu ketika dulu...mungkin juga anda membesar dengannya.

zaman kanak-kanak dulu
      Minyak rambut kegilaan budak-budak remaja...pasti tak gerak! keras!
      
zaman kanak-kanak dulu
Pernahkah anda pegang duit ini? Apa gambar sebelah belakangnya?

zaman kanak-kanak duluzaman kanak-kanak dulu
Gambar kiri : Pemadam pen..sampai koyak kertas nak memadamnya...
Gambar kanan : Pensil unik ini amat di minati oleh pelajar sekolah. Anda pasti tersenyum sendiri.

zaman kanak-kanak dulu
Ini lah alat sumber perantaraan ilmu yang cukup berjasa.

zaman kanak-kanak dulu
Gula-gula getah yang popular

zaman kanak-kanak duluzaman kanak-kanak dulu
Gambar kiri : Mainan budak lelaki...Pistol mainan yang menjadi kenangan buat tembak cicak.
Gambar kanan : Mainan budak perempuan...dulu mana mampu nak beli anak patung barbie

zaman kanak-kanak dulu
Mainan pistol air yang sungguh menyeronokkan...selalu kena marah kalau main ni.

zaman kanak-kanak duluzaman kanak-kanak dulu
Gambar kiri : Bedak yang paling popular 
Gambar kanan : Pernah anda guna minyak rambut ini? baunya... hanya yang pernah guna saja tahu.  

zaman kanak-kanak duluzaman dulu-dulu
Gambar kiri : Sabun yang paling unik baunya
Gambar kanan : Bedak yang wangi... menggebukan pipi

zaman kanak-kanak dulu
Gula-gula yang sangat enak...pembalut sebelah dalamnya boleh di makan sekali, cair dimulut!

Semoga anda tersenyum ceria sambil mengimbas kembali kenangan terindah di waktu zaman kanan-kanak generasi x. Pasti banyak lagi benda yang anda boleh anda kongsikan bersama.... cer cite


p/s: entry republish (bz tahap gaban) - imbas kembali, antara entri terawal Relaks Minda...Setakat ini ianya di lihat sebanyak 573 kali....
Admin...

32 comments - "Zaman Kanak-Kanak Generasi X"

wantie delete icon 10:09 PG

Coklat udang tu memang sedap. Walaupun sekarang ada lagi rasanya tak sama.

Gel rambut tu utk abg abg buat jambul

Anisa Anuar delete icon 11:07 PG

alahaiii rindu pulak saat2 dlu...hehehe

Ye..lah, yang masih ada skg ni dah xsama spt dulu.

Saat yang manis yang tidak akan dapat dikecapi semula. Rugi budak2 skg ni

Derok delete icon 7:43 PTG

TAK PERASAN PULAK DUIT KERTAS SEKEPING RM1000 PERNAH WUJUD..HEHE

Tanpa Nama delete icon 4:35 PTG

wwaaaaaaaaa..... teringat zaman kecik... rase nak kecik balik. Boleh main galah panjang, tuju kasut/tin, pondok-pondok... banyak lagi... Boleh main dengan kawan lelaki atau pompuan tanpa rasa takut. Mak bapa kawan, kita rasa macam mak bapa kita. Seronok sangat.... Saat rindukan masa kecik.. tetiba jer air mata ku mengalir.

Zaman 70an zaman remaja bunda...pernah tengok minyak rambut zam zam yg hijau pekat tu....arwah opah bunda selalu pakai...bunda tak..sebab tak tahan baunyer...satu lagi bedak batu cap gambar amoi yg gebu tu...arwah mak yg pakai...masih ada ke tak lagi sekarang ni agaknye ea?...

Gula-gula udang!!!!!!!

haha...yg ada pic botol tu sy selalu panggil oren bodo..cekedis,banyak lagi yang sekarang nie dah lupus..huhu

sekrang dah takde kamera slide tu huhuhu...dulu teringat masa kecik kalau org balik dari haji mesti ada bagi ni...lepas tu dapat tengok gambar mekah dan madinah... Sabun popinjay pulak selalu bagi kat Cikgu masa hari guru (^_^)

hampir semua gambar tu sy pernah tgknya...tp paling best gula udang tu la..:) bole makan dgn palstik2 skali...hehehe...

JunAina delete icon 9:41 PG

Dulu saya ada satu nenek saudara balik dari Mekah bagi, gembira bukan kepalang!

Eye_nee delete icon 9:54 PG

As-Salam...dtg dari bloq kakzakie(Titisan nurani)...salam ukhwah...

tersenyum-senyum tgk SEMUA brg2 ni...mmg membesar dgn SEMUA brg2 tu..gula2 udang tu..siap kata magic kat kwan2 sbb boleh mkan plastic dlm tu sekali.....bedak cina tu...putih melepakkkk jer muka...

Tkasih sbb mengembalikan ingatan manisssss zaman kecik2 dulu....

Kakzakie delete icon 10:11 PG

Semuanya mengimbau nostalgia kakak ni BM. Lampu pam itu keluarga kakak guna tau kalau ada kenduri-kendara rewang pasang di khemah bagi terang (kesian dulu), rokok tu tak tahu sebab bapak kakak tak merokok, minyak rambut dan bedak cuticura pun kakak guna tau. Bedak buku cap nyonya dan bunga ros itu... kakak conteng-conteng kat muka dulu sebelum sapu rata hahaha.... kelakar betul. Susu memang tak adalah sebab keluarga kakak miskin.

Nostalgia betul!!

mama membesar dengan, camera tu.. suka main atok punya camera canggih tu, biskut kapal terbang tu, sampai mengidam tapi cari tak dapat-dapat, hihi, gula-gula getah tu selalu beli bila balik sekolah, minyak rambut tu.. anak patung yang tukar baju tu, gula-gula udang, uiii.. semua laaaah, rindunya saat tu.. anak-anak sekarang tak merasa kot semua tu..

yeaaa,, mmg akak di era itu,,

aizamia3 delete icon 11:25 PG

memang kenangan sungguh..
anak2 sekarang kalau dapat pun takkan sama macam yang kita pernah rasa.. ;)

anitadiana delete icon 12:41 PTG

bestnya..hampir semua tu ita ada dan cuba..terbaikkkkkkkkkk lah tu...

hehehe mmg kenangan terindah buat KA lah BM benda2 semua ni !

done sedekah clik2 nuffng juga , tq BM

mama_ka0ri delete icon 2:33 PTG

salam kenal dari mama kaori..

wahhh...byknya barang2 lama..confirm kalau tunjuk kat bdk2 sekarang diaorg tak tahu..haha..seronoknya ingat balik zaman kanak2 di rumah nenek...sume gamba2 tu byk kenangan bersama arwah nenek..

p/s : kalau kasi belon yg dalam tiup kat anak2 saya confirm diaorg makan..haha..

Haha..suka2.. semuanya menggamit memori..
Kamera tu..baru ingat balik..
Time blackout, pakai lampu tu la kecik2 dulu..
biskut kapal terbang tu kegemaran sy..
Air bikarbonat tu mak selalu beli..
Coklat getah dgn belon selalu beli balik dari sekolah.
Minyak rambut zam-zam, bedak, sabun cap burung tu mak suruh beli kt kedai MokSu Esah...hahaha

Wahhh...kenangan lama ni. Teringat zaman kanak-kanak dulu. Besh kan.

ANIM delete icon 1:53 PTG

ada satu biskut yang atas gula (cam aiskrim)..aduh, sedapnya dimakan kecil2 dulu. makan biskut dulu, saja tinggalkan gulanya yg kemudiannya dihisap2. walaupun ada lagi biskut tu terjual,tapi keenakan makan tak sama macam dulu..zaman kita tak punya banyak duit dan pilihan.

Mizz Aiza delete icon 3:05 PTG

teringat kembali zaman sekolah rendah pada tahun 90-an dahulu..

Bila tengok gambar-gambar ni, memang teringat masa dulu. Gula-gula getah, coklat (gula-gula) udang tu. Sememangnya mengimbau nostalgia zaman kanak-kanak. Berbanding zaman sekarang, kalau diberi gula-gula macam ni, pasti dibuangnya mereka.

Hehe.... Hang ni betul betul bawak mak zaman tu tau BM hehe...
Tp ada yg dpt tengok je bukan mempunyai mcm patung kertas tu... Masa tu buat sendiri je...

S.K.A delete icon 7:54 PG

ada beberapa gmbar kt atas 2 ambe xpnh tgok =) tp rm1k tu kalau hilang memang mengis la he3..1k dlu dh byak sgt2..

ada yg sy pernah tgk, ada yang tidak.Tengok gmbr2 ni bkn shj ingat zaman knk2 kita kan, tapi teringat juga zmn degil (hhaaha) sampai nangis2 tak berenti sebab nak benda tu, tapi mak abah buat dek je..huhu..

MaMa Rey delete icon 3:02 PTG

macam nak balik kecik pula BM hehe..sy paling suka gula2 tu..sedap..
lampu sebelah kanan tu ada pakai masa kecik2 dl..minyak rambut,sabun,bedak pun guna jg..dan belon tu sy paling suka tiup jd besar hehe

duit kertas 1000 tahun 80-an rasanya tak ramai org boleh merasa pegang....

Jex delete icon 2:36 PG

pistol air tu sempat main tahun 1981 beli guna duit raya dan camera tu pun sempat. gambar2 spt pistol cocok guna buluh peluru kertas surat khabar basah/ biji cenerai, gambar ultraman, guli putih(laga sampai pecah), senapang kayu,congkak guna biji getah, lastik getah atas para dan byk lagi sesapa ada sharelah dgn admin biar dia upload.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap