Assalamualaikum... Jangan pelik pula. Anda tidak tersalah masuk blog. Hari ini saya nak buat satu entri yang luar dari kebiasaan. Nak letak tag apa pun saya tak tahu...hehe. Semua orang kenal buah cempedak kan. Hari ini saya nak mengajar anda satu resepi makanan dan masakan yang mungkin jarang-jarang atau belum pernah anda jumpa. Ianya di buat dari buah cempedak.. Satu makanan istimewa bagi suku kaum Banjar.

Sesiapa orang banjar mesti dah tahu apa itu Mandai. Bagi yang belum tahu dan kenal, hari ini anda bertuah kerana Chef BM akan mengajar anda cara untuk membuat mandai dan cara memasaknya. Hahaha...pertama kali buat entri resepi... lain macam rasanya. Masa tulis entri ni pun dah terasa macam Chef Wan!

Cara-cara Membuat Mandai


1. Pilih buah cempedak yang sudah masak. Yang muda jangan pula pandai2 nak di petik ya! Sungguh harum semerbak bau cempedak ni kalau dah masak.

resepi dan cara membuat mandai

2. Belah buah cempedak tersebut. Ini tak perlu nak ajar kot. Semua orang pun tahu buat. Buang empulur tengahnya tu barulah mudah kerja.

resepi dan cara membuat mandairesepi dan cara membuat mandai

3. Apa lagi...jangan asyik terleka sangat dengan bau cempedak tu... Keluarkanlah isi cempedak tu! Buat sampai habis licin kesemua isi cempedak tersebut.

resepi dan cara membuat mandai

4. Masukkan isi cempedak tersebut kedalam pinggan dan bolehlah makan. Kalau tak suka makan begitu sahaja, bolehlah di goreng. Ha! dah selesai pun...Mudah kan? Hehehe

resepi dan cara membuat mandai

Hah! Nak kemana tu? Belum siap lagi de! Untuk membuat mandai ni bukan guna isi cempedak, tapi kulit cempedak... Apa!! Jangan ada yang terkejut pulak... Apalah orang banjar ni, kulit cempedak pun di makan. Hah! Jangan nak kutuk-kutuk! Aku pun banjar juga! Orang banjar ni tidak suka membazir sebenarnya, (siapa lagi nak puji kan) Korang belum rasa...kalau dah rasa, tak cukup sepinggan! Ok lah, kita teruskan cara-cara membuat mandai ni.

5. Kulit cempedak tadi dibuang kulit luarnya yang menggerutu tu. Jangan terlalu tebal, cukup sekadar hilang kulitnya sahaja. Ikut seperti gambar di bawah...hmm, pandai pun.

resepi dan cara membuat mandairesepi dan cara membuat mandai

resepi dan cara membuat mandai

6. Potong kulit cempedak tadi kepada ketulan-ketulan kecil. Jangan kecil sangat. Lebih kurang 2~3 jari lebarnya. Kemudian sumbat masukkan kedalam balang. Saiz balang janganlah terlalu besar, sebaik-baiknya muat-muat sahaja. Balang kaca atau plastik tidak menjadi masalah. Kalau anda kaya...boleh aje balang tembaga atau bersalut emas...hehe

7. Kemudian tuangkan air masak suam-suam kuku ke dalam balang. Kalau malas...air masak biasa je pun boleh, tak perlu suam-suam kuku. Pastikan keseluruhan kulit cepedak tadi tenggelam. Itulah...aku dah kata, jangan guna balang terlalu besar, kan dah timbul!

8. Masukkan garam kasar. Jumlahnya lebih kurang 4~5 sudu teh untuk balang seperti saiz yang saya gunakan. Kalau lain saiznya, pandai-pandailah. Tiada sukatan tetap...terpulanglah. Nak masin lebih tambahlah lagi. Tidak perlu di kacau nanti garam itu akan melarut dengan sendirinya.

resepi dan cara membuat mandairesepi dan cara membuat mandai

9. Tutup rapat-rapat dan biarkan paling kurang seminggu. Kenalah bersabar. Jangan asik di belek-belek aje nanti malu ia nak jadi mandai, hehe. Sementara itu makanlah isi cempedak tadi sampai habis ya!

resepi dan cara membuat mandairesepi dan cara membuat mandai

Setelah seminggu, bolehlah anda buka tutupnya. Nampak ada benda putih terapung...jangan risau, itu getah cempedak. Keluarkan seketul mandai tersebut dan basuhlah. Kini ianya siap untuk di masak.

Apa! Belum boleh makan lagi... Ehh, boleh aje kalau nak makan begitu sahaja. Tapi saya lebih gemar kalau ianya di goreng. Cara nak menggorengnya pun tidak susah. Panaskan minyak dan masukkanlah. Nampak ianya sudah kekuningan...angkat dan makanlah.

Ini pula resepi saya untuk menggoreng mandai agar lebih kaw! sikit rasanya.

Mandai Goreng BM


Bahan-bahannya :
Seketul mandai di potong-potong kecil.
Beberapa biji cili padi (nak di hiris pun boleh)
Sebiji bawang merah di hiris.

resepi dan cara membuat mandai

resepi dan cara membuat mandai

Cara-cara menggoreng :
1. Panaskan minyak di kuali (kuali ajaib Mizz Aiza paling bagus)
2. Masukkan mandai.
3. Agak-agak suku masak, masukkan bawang dan cili padi dan goreng sehingga warna kekuningan emas terserlah. Kalau suka garing dan kering, biarlah lama sedikit barulah diangkat.

Nah! sudah siap... Makan bersama nasi putih panas, pasti sesiapa pun lalu di depan apatah lagi belakang tak perasan dah! Tapi jangan lupa...Baca bismillah dan doa sebelum makan ye...kalau tidak nanti JIN saya tumpang makan...hahaha

resepi dan cara membuat mandai

Inilah makanan tradisi kaum banjar. Anda boleh cuba buat dan rasainya sendiri. Rasanya unik berperisa masam-masam masin, sungguh menyelerakan! Baunya pula...sampai rumah jiran sebelah boleh cium! Selamat mencuba!

Entri ini di buat khas untuk menunaikan permintaan Mama Norhasniza Khalid dalam  Segmen Khas - Setahun Bersama Relaks Minda yang meminta pelbagaikan entri. Sebenarnya blog ini mempunyai niche, oleh itu saya tidak boleh sewenang2nya menerbitkan entri yang terlalu pelbagai yang lari jauh dari niche blog. Oleh kerana ada berkait jugalah dengan kitar semula dan demi memenuhi permintaan...saya harap Mama berpuas hati dengan entri ini dan anda semua juga beroleh satu resepi yang luar biasa ini. ...hehe

JIN - "Ini Mandai....bukan memandai-mandai ye!!"
BM - Mama nak masuk "Bloglist Sahabat"... Komen sikit menu ni... :)  Best juga buat entri resepi ni rupanya. Ada bakat jadi Chef tak? hahaha


p/s: kredit utk adik saya...cilok gambar dari fb beliau :)
Admin...

69 comments - "Resepi - Cara Membuat Mandai"

terima kasih sharing
selama nie mkn isinya,kulit buang jee tak tahu bole mkn pun....

Yumida Huda delete icon 5:55 PTG

aaaaa..nampak sedap la BM
x pernah mkn n x pernah dgr
teringin nak merasa
blh try ni
tp yumida x suka kena getah cempedak...huhu
xpe nanti buka pakai glove la
pisau pun malas nak cuci kalau kena getah..huhu...dasar pemalas betul...nanti kupas pakai gigi je la
beznye kalau dpt mkn hasil air tangan BM nih...

yumida isi tabung Nuffnang sini...selamat menabung :)

Memang uniklah BM. Sebelum ni tak pernah tahu dan tak pernah makan pun. Mesti sedap kan.

pertama kali tgk,pertama kali dgr...sungguh kreatif..tak terpikir kulit cempedak boleh dimakan...

BM.knah xpernah tau pun kulit cempedak boleh makan..kulit rambai taula boleh makan..tu pun sebab balik umah MIL kat Raub..dorang masak.duduk Sitiawan pernah pegi kenduri umah orang banjar, ada gulai dari kulit lembu salai..knah lupa dorang panggil apa.. =)
tima kasih kongsi resepi..kalau rajin nanti knah cuba..nak juga rasa..

Uish...x pnh mkn ni...mcm menarik..BM org banjar ye...

wahh dah lama tak makan... nyum nyum sedap nie

baru tahu kulit cempedak ni boleh makan...kreatifnya org banjar... :D
kalau area timur , tak pernah makan rasanya
lepas ni , boleh ajar menu lain lagi ye :)

Liza Yati delete icon 8:14 PTG

Tak pernah makan la kulit cempedak. Nampak mcm sedap tp mesti lps tu sedap membuang toksid dlm bdn lak kan.. hahahahaha.

ANIM delete icon 9:19 PTG

haha..ingat salah masuk blog. kawan kak anim di johor ramai banjar dan tau makanan tradisi depa ni... wah..lepas ni boleh jamu dengan "wadik" pulak ya..

Khir Khalid delete icon 9:40 PTG

Wah.. bagus info ni.. baru sy tau kulitnya boleh dimakan juga ye. Thanks saudara BM :)

wahh...! BM orng banjar ye...sukanya sy dpt jumpa kulaan nih...:)
mmg sedap kan mandai ni...mak selalu buatnya bila ada kulit cempedak nie....aduhhh...teringat ingat bau mandai....

Nao Mei delete icon 9:58 PTG

wah serius cik akak tak tahu pula makanan cam nie...
nanti kirim2 lah dari sana...hahaha

Raudzah Z delete icon 10:05 PTG

kita suka jugak cempedak ni..ta[pi makan terus macam tu je atau goreng. Yang ni memang tak pernah dengar and tak pernah tau kewujudamnnya. Nway tak masin ke BM ..dah rendam dengan garam..seminggu pulak tu..

first time aiza dengar resipi mandai ni BM.. terima kasih di atas perkongsian.. memang sangat unik.. macam buat jeruk juga la ya.. tapi kena goreng..

Bin Muhammad delete icon 11:20 PTG

Sekarang boleh kitar semula ya...jangan buang, kita buat mandai :)

Kathy Rbain delete icon 11:20 PTG

kathy pun banjar juga..tak sangka... :)

Bin Muhammad delete icon 11:32 PTG

Cubalah...memang cerewet sikitlah pasal getah tu.
Terima kasih Yumida :)

Bin Muhammad delete icon 11:34 PTG

Mungkin sesetengah orang tidak dapat terima dgn rasanya...tapi kena cuba dululah

Bin Muhammad delete icon 11:35 PTG

ya...memang kalau pertama kali dengar terasa pelik sungguh... :)

Bin Muhammad delete icon 11:38 PTG

Hah! Kak Nah kena cuba ni...kulit rambai tu biasa, ini luar biasa skit,,,hehe
Yg kulit lembu tu saya pun xingat namanya sebab saya pun xmakan.

Bin Muhammad delete icon 11:39 PTG

Hanya orang banjar yg tahu makanan banjar...hehe

Bin Muhammad delete icon 11:40 PTG

Memang sedap kan... Kalau ada lauk mandai, memang bertambah makan :)

Bin Muhammad delete icon 11:41 PTG

Kat kat area Timur memang xakan jumpa. Menu lain...hmmm layak ke saya buat entri pasal resepi ni...??

Bin Muhammad delete icon 11:43 PTG

Ianya dah xsama mcm cempedak. Liza kena cuba...mesti tak cukup sebalang nanti, hehe

Bin Muhammad delete icon 11:45 PTG

Tu lah...saya pun macam pelik je buat entri ni...hehe Sesekali, lagipun menunaikan permintaan orang. 'Wadik'....Oh! Sedapnya...ikan pekasam kak Anim bagi pun xdapat menandingi wadik!

Bin Muhammad delete icon 11:49 PTG

Lepas ni jangan buang ye...bolehlah cuba

Bin Muhammad delete icon 11:50 PTG

Haha...tu dia, dah jumpa kulaan. Baunya saja sudah membangkitkan selera... Lepas ni buatlah sendiri, senang jer.

Bin Muhammad delete icon 11:52 PTG

Kat serawak lagi ada macam2 kan. Kirim...hmmm belum buat lagi, kalau ada nanti, Insyaallah ye

Bin Muhammad delete icon 11:54 PTG

Memang akan rasa masin sikit bergantung banyak mana garam tu, tapi ianya ada rasa masam sikit...macam jeruk.

Bin Muhammad delete icon 11:56 PTG

Ya...lebih kurang lah, nak panggil jeruk kulit cempedak pun buleh. Sesetengah orang, ada yg makan terus aje xpayah goreng tapi saya xsuka.

Bin Muhammad delete icon 11:57 PTG

Wah! Sorang lagi kulaan... tak bagi tau mana kan tau...

syamsul delete icon 2:43 PG

blh mkn rupanya kulitnys..br sy tahu..resipi yg blh d cuba..

Aku Bapak delete icon 5:39 PG

kiranya mandai ni jeruk kulit cempedak la kan... terima kasih atas info makanan tradisi orang Banjar ni yer.

S.K.A delete icon 7:50 PG

bgus betol, ni bru orang kata xmembazir..Sedap pula tgok =) rsanya mcm pernah makan je..

ZazaMyMoon delete icon 8:18 PG

ohh ini 1st time dengar mandai.. apatah lagi cara membuat mandai..
sekali baca proses membuat mandai ni ala2 mcm telur masin pn ye jg..
bila kena menggoreng tu teringat plakk pd ikan pekasam hehehe
thx BM, nnt blk melaka nak petik cempedak blkg umah nk buat mandai.. dgn cara memandai-mandai..hehehe

pertama kali mama dengar.. hihi..

#entry? puas mama cari, tak jumpa pun.. beri link boleh.. mana satu ye..?

wow..nasib baik baca entry BM..pertama kali dlm hidup tahu ada resepi masakan dari kulit cempedak...mmg menarik ler.... hebat leh laa apply master cheff musim baru nnt...akak vote punya..hew hew

p/s...nak minta link blogger hasrul hassan..blog tu xbaik lg laa... tq yew....g ke KUD esok atau lusa..hik...

kagum gile tgk mandai ni. tak pernah terfikir pin boleh makan.

terima kasih shring ya.

btw salam ukhuwah da follow google n blog. best la blog ni

mama memang tak perasan, mama baca tak sampai habis agaknya, anak mama demam dah 3 hari, dengar tangisan dia tetiba dari bilik atas ..kelam kabut... maaf ye BM.. mama terlepas pandang agaknya... apa pun, terima kasih atas perkongsian ini, bila semuanya kembali seperti sediakalan, mama akan cuba pula resepinya...

maaf sekali lagi...

Assalamualaikum. tak pernah makan mandai! nanti nak cuba buat dekat kampung. heeeeeee. terliur gak tengok mandai ni..

salam jumaat BM.. nampak istimewa hidangan ini.. teringin pula nak mencuba buat..

Kakzakie delete icon 1:52 PTG

Ya Allah boleh kakak tak tahu dan tak pernah pulak saudara-mara kakak buat ini. Itu yg tak tahu. Kakak suka resepi yg unik macam ini. Lain kali kalau beli cempedak jgn memandai-mandai terus buang. Baik buat macam ini. Consider re-cycle juga ni, tapi sedap dijadikan hidangan. JIN awak makan kulit dari kulit cempedak aje tau:)

baby comel delete icon 2:33 PTG

Mandai? Baru pertama kali dengar, tapi cempedak saya kurang makan. Nangka pun makan isi, tu pun sikit je. Tak sangka pulak boleh dibuat makan eh bahagian yg selalu kita buang tu..

Cuba...jgn xcuba. Betul ke ni... :)

Ya...Lebih kurang jeruk lah...Bapak kena cuba ni.

Kalau di Pantai Timur, memang sukar kot nak jumpa. Ya...tiada pembaziran. Biji cempedak rebus pun sedap!

Mudah sgt membuatnya...boleh cuba sendiri. Ha...betul tu, macam buat telur masin.
Jgn nak memandai2...buat ikut step ya! :)

Dah tiba tapi sekadar pandang aje...huhu

Masuk masterchef! Hahaha...masa peringkat pemilihan pun belum tentu terpilih.
Ramai juga yg tidak mengetahui makanan ini rupanya...

Terima kasih diatas kunjungan anda dan menjadi sahabat.Amat2 saya hargai. Salam perkenalan....

OK Mama...xde hal, biasalah...saya ambil positif aje. Cuma terkejut dgn komen pertama Mama tu...
Ok...Mama masuk bloglist ya...senyum2 selalu :)

Ya...pastikan anda mencubanya, barulah tahu rasanya. ")

Saya ingatkan Akak mesti tahu makanan ni. Betul tu...lepas ni jgn memandai2 buang kulit cempedak! Akak cuba ya!
Jin saya makan kurma aje...hehe

Salam Encik BM,
wahh, semakin meriah blog ini ya.Banyak benda saya nak komen ni, Pertamanya ttg resepi mandai.Nampaknya "orang jawa" sorang ni kena belajar makan mandai.Mmg ni first time CM tahu pasal ni.Gud description and detail, mesti entri ini akn jadi popular dalam senarai carian di blog awak nanti.Ini petua yang sifu Blogger HH ajar. Kalau nak traffic berterusan, buatlah entri pasal resepi.hehhe..

Komen kedua, CM rasa BM ni lebih berbakat dalam menulis entri yang santai seperti inilah.Dari mula CM baca, tersenyum2 sorang 2 CM dibuatnya. Ada sense of humor dan bakat menulis tu bkn seperti yang CM baca dalam entri2 lain di Rileks Minda.Tahniah krn mempelbagaikan cerita dm blog wlpun ia bkn niche. Sekali sekala pengunjung BM akan tunggu entri yang seperti ini, percayalah!

MaMa Rey delete icon 4:46 PTG

terbaik lah BM..ada resepi kali ni..best lah..
mmg suka makan cempedak tp mandai blm pernah sbb baru tau mandai tu apa..
tq share BN..boleh d try nanti..;)

Orang yang pertama kali dengar mesti pelik dgn makanan ni. Mungkin bila dah jadi mandai anda suka makan...hehe cubalah

Tak mo lah buat entri resepi, biarlah mereka yg lebih arif menulisnya...biarlah saya kekal dgn niche ini. Selingan2 tu bolehlah kot.

Gaya penulisan ini banyak di pengaruhi apabila sering blogwalking. Melihat entri2 yg menggunakan bahasa yg santai/humor lebih memikat pembaca. Sudah beberapa entri saya praktikkan sejak JIN saya ada...hehe. Tidak semua entri sesuai Ianya bergantung pada topik juga.

Kepelbagaian entri, gaya penulisan serta penceritaan menjadi peranan penting dalam memberi kesegaran dan anjakan sesebuag blog. Tapi bagi saya biarlah ianya masih terikat dengan niche...Sebagai contoh, tidak sesuai rasanya saya untuk mengeluarkan entri artis sensasi di blog ini.

Itulah...kat semenanjung pun tidak kurang juga keunikan masakannya...
Mama cuba ya...mungkin kena dgn selera tekak orang sabah...hehe

Maaf lambat datang ke sini, busy sket.. Waahh keseluruhan entry ni saya suka dan saya rasa taj lari dari niche sebab dalam kategori kitar semula. Serius tak pernah tahu yang kulit cempedak boleh dimakan. Ingatkan beracun. Hahaa.. Dah boleh bayangkan betapa sedanya mandai ni.. adakah sama macam sukun goreng?

cara no 2 tu, selepas dibelah kulitnya, kalau ulat melompat yang keluar, saya juga akan lari lintang pukang..hahaha

mrhanafi delete icon 7:02 PG

bagus entri ini..resepi yang terbaik untuk kaum ibu..dan lelaki yang gemar masak

ps: jangan lupa singgah untuk baca entri terkini saya di SINI

hainom OKje delete icon 10:31 PTG

Sapa yg masak tu sebenarnya BM .. .....awak ke intan payung? Hehe...
Apa rasanya yeh....mcm ikan masan ke BM?

liza masran delete icon 12:34 PTG

skg musim cempedak...ape lg...kulitnya dibuat mandai.....bg kwn2 kt sini rasa makanan tradisi Banjar....mula2 muka kelat...pas tu.....mmmm...sedap la.....boleh mintak sikit yg mentah...ha ha ha...baru tau penangan orang Banjar.....pas ni mesti tau besurah Banjar.....ok...kulaan bin Muhammad....terima kasih segalanya....

Tanpa Nama delete icon 12:27 PTG

hanyar mangulah samalam...

Tanpa Nama delete icon 9:06 PTG

Assalam...lama cari resepi ni dulu arwah mak yg buat tau mkn je bila org tua semua tk ada rindu nk mkn...hr ni ada buah cempedak try cari resepi mandai dpt pula ...kulaan jg ni tq nk try buat..

MyCherita delete icon 11:07 PG

terima kasih diatas perkongsian ini..salam ukhwah..salam perkenalan..

cik muntel delete icon 11:03 PG

Nk try la...kat umah kemain banyak cempedak. Sudah diambil isi, kulinya dibuang-buang je... rupanya boleh dimakan ye...

Cita rasa mandai sulit untuk dijelaskan. Bagi yang pandai memasaknya, maknyus deh. Gak kalah dengan makanan yg ada di restoran. Yuk kita angkat kuliner tradisional yang ada di Indonesia. Thx atas ulasannya. Luar biasa.

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap