Wordless Wednesday #67

Cermin Alam Buat Cerminan Diri

cermin alam cermin diri
cermin 1 - Bismillahirrahmanirrahim

cermin alam cermin diri
cermin 2 - Subhanallah

cermin alam cermin diri
cermin 3 - Alhamdulillah

cermin alam cermin diri
cermin 4 - WaLaailahailallah

cermin alam cermin diri
cermin 5 - Allahuakbar

cermin alam cermin diri
cermin 6 - La haulawala quwwata illa billah

cermin alam cermin diri
cermin 7 - Subhanallah

cermin alam cermin diri
cermin 8 -Alhamdulillah 

cermin alam cermin diri
cermin 9 - WaLaailahailallah

cermin alam cermin diri
cermin 10 - Allahuakbar

cermin alam cermin diri
cermin 11 - La haulawala quwwata illa billah

Firman Allah SWT yang bermaksud : “Wahai orang-orang yang beriman bertakwalah kamu sekalian kepada Allah, dan hendaklah setiap diri, menilai kembali apa yang telah dilakukan untuk menempuh hari esok. Dan bertakwalah kamu sekalian kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha mengetahui apa yang kalian kerjakan”. Surah al-Hasyr (59 : 18)
Menurut tafsir Syekh Syihabuddin Mahmud bin Abdullah al-Husaini al-Alusi dalam kitabnya Ruhul Ma'ani : "Setiap perbuatan manusia yang telah dilakukan pada masa lalu, mencerminkan perbuatan dia untuk persiapan diakhirat kelak kerana hidup di dunia bagaikan satu hari dan keesokan harinya merupakan hari akhirat, rugilah manusia yang tidak mengetahui tujuan utamanya".

p/s: Entri santai buat santapan mata, hati dan minda di hari Rabu...
Author by Bin Muhammad

43 comments - "Cermin Alam Cermin Diri"

Wafi Remli delete icon 1:42 PG

Subhanallah, indah sungguh ciptaan-Mu, ya Allah~

Subhanallah.. kekuasaan Allah ada di mana2 buat mereka yg berfikir.."Maka yg mana satu diantara nikmat2 Tuhan kamu, yg kamu hendak dustakan." (wahai umat manusia & jin?)... Allahuakbar..

Cantiknya biasan gambar2 tu...betul macam cermin...cermin alam...Subhanallah..

menghayati alam semulajadi amat mengasyikkan..boleh beri ketenangan

Sehingga jumpa lagi dan salam ukhuwah dari admin Blog Mesra SEO

Takut mengenangkan jika esok tiada lagi waktu beribadat. Rasa persiapan terlalu sikit.

Nao Mei delete icon 8:22 PG

Alhamdulillah indahnya dunia cipta-NYA

ANIM delete icon 8:35 PG

muhasabah...dapat bantu kenal kelemahan diri sendiri. kita hisab diri sendiri dahulu sebelum dihisab Allah di akhirat kelak. dalam masa yang sama..kita peka dengan kelemahan orang dan suka mencari dan mendedahkan kelemahannya..

semoga hari ini lebih baik dari semalam dan kita sentiasa mendapat rahmat serta keredhaan Alah SWT. aamiin...

Indah sungguh ciptaanNYA.

Assalammualaikum...BM,

Terima kasih atas ingatan nie.. pemandangan yang menarik untuk santapan rohani dan jasmani..

mselim3

BM...akak dari kecik suka sangat mengok gambar2 macam ni...rasa macam terpukau

yana yani delete icon 10:13 PG

suka betul gambar gini...err nak "curi" lagi boleh =)

Assalamualaikum BM.. Subhanallah. Cantik sungguh gambar-gambar ni. tenang je sheila tengok. hehehe singgah menabung ford sini~~~

yangbaik delete icon 10:33 PG

Subhanallah... sungguh indah ciptaan Allah. Cantik dan tenang melihat gambar-gambar di atas walaupun tanpa kata-kata.

Ija Rased delete icon 10:39 PG

subhanallah..indahnya ciptaan yg Maha Agung.

lupa seketika segala masalah bila menatap gambar2 yg tennag dan damai ni..

:: idzwa :: delete icon 12:08 PTG

Allah Allah...cantik nyer...

Nanie delete icon 12:25 PTG

Subhanallah... cantik sangat...

Fizi Zaidi delete icon 12:39 PTG

Assalamualaikum bro,..sangat cantik gambar2 diatas..siap dengan zikir..alhamdulliah..

Nurul delete icon 1:04 PTG

Subhanallah, cantik sungguh semua pemandangan tu... ^__^

MAHA BESAR ALLAH..terpana melihat keindahan ini.bersyukur di kurniakan nikmat melihat kecantikan alam.

Bersyukur.. masih diberi peluang melihat keindahan itu... :D

terpesona dengan keindahan alam.
syukur, masih berpeluang untuk lihat nikmat allah bagi :)

diana delete icon 4:42 PTG

Indahnya ciptaan Mu Ya Allah...

subhanallah..damainya...

subhanaALLAH cerminan yang indah

Yumida Huda delete icon 7:10 PTG

subhanallah semua gambar tu cantik2 BM...terkesima nengoknya..blh menenangkan minda yg serabut ni...mendamaikan

Indah sungguh ciptaan Allah.

subhanallah.. sungguh cantik cermin itu memantulkan imej.. :D

Subhanallah... Indahnya ciptaan Allah :)

Zawiah delete icon 9:53 PTG

makin usia meningkat , makin kurang bercakap yg lagha tapi lebihkan ibadah ...

subahanallah salah satu bukti kekuasaan tuhan yang tiada tanding salam kenal mas blogger indonesia

paridah delete icon 10:59 PG

subhanallah indahnya...rasanya bercermin dgn alam akan terserap aura diri yg kerdil ini.

Kecantikan alam semulajadi ciptaan Allah mampu memberikan ketenangan jiwa secara natural.

subhanallah cantik sgt BM... done nuffnangx3 kat sini yer

Cantiknya tak terkata..

Tiada lagi yang maha hebat melainkan ciptaan Allah SWT.

baby comel delete icon 9:32 PTG

kalau dihayati, banyak hikmah tercatat kat situ kan.. terima kasih Allah atas kurniaan nikmat dan cerminan diri ni

RDZ Z delete icon 9:36 PTG

Alhamdulillah Allah jadikan kita sesempurna pemandangan kat atas...

Subhanallah.. sungguh indah alam anugerah Allah ni..

acik idah delete icon 2:14 PTG

Subhanallah... cantiknyaa ciptaan Allah..!

hainom OKje delete icon 4:23 PTG

Cermin alam cermin diri, tengok cermin nampak diri!

Pha Is delete icon 9:15 PTG

tenang air ibarat cermin.. :)

Subhanallah...cantiknya ,layakkah diri yg kerdil nie berada di dalam cermin alam ciptaan mu Ya Allah... :)

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap