بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم


7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia
7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia 
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Teruja dan bangga juga apabila mengetahui Bandaraya Kuala Lumpur berjaya terpilih dan diiktiraf sebagai 7 keajaiban baru dunia bagi kategori bandaraya. (World of New7Wonders Cities) disamping bandaraya Beirut (Lebanon), Doha (Qatar), Havana (Cuba), La Paz (Bolivia), Durban (Afrika Selatan) dan Vigan (Filipina). Anda boleh baca informasi penuh ini di SP (sentiasapanas.com).

Sebelum ini, pada 11 November 2011 pertubuhan bukan kerajaan (NGO), The New7Wonder Foundation ini telah mengumumkan 7 keajaiban baru dunia bagi kategori alam semulajadi. (Worlds of New7Wonders of Nature)

Mari kita lihat apakah 7 keajaiban baru alam semulajadi dunia yang menjadi pilihan daripada 440 lokasi pencalonan awal diseluruh dunia.


7 Keajaiban Baru Dunia - Alam Semulajadi

1. Amazon 
Hutan hujan Amazon adalah hutan merangkumi sebahagian besar lembangan Amazon di Amerika Selatan. Lembangan ini merangkumi 7,000,000 kilometer persegi (2,700,000 batu persegi) di mana 5,500,000 kilometer persegi (2,100,000 batu persegi) diliputi oleh hutan hujan.

Kawasan ini meliputi sembilan buah negara. Sebanyak 60% kawasan ini terletak di dalam negara Brazil, diikuti oleh Peru dengan 13%, Colombia dengan 10%, dan dengan jumlah yang kecil di Venezuela, Ecuador, Bolivia, Guyana, Suriname dan French Guiana.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Amazon merupakan yang terbesar dan paling kaya dengan kepelbagaian biologi hutan hujan tropika di dunia dengan anggaran terdapat 390 bilion pokok daripada 16,000 spesis. Amazon juga mewakili lebih separuh daripada jumlah hutan hujan dunia dan menjadi jantung bumi ini sebagai pembekal oksigen yang terpenting, mengawal kestabilan suhu, iklim dan cuaca dunia.


2. Halong Bay
Halong Bay merupakan destinasi pelancongan yang terkenal di Quang Ninh Province, Vietnam. Ianya merupakan sebuah teluk yang dipenuhi ribuan karsts batu kapur dan pulau dalam pelbagai saiz dan bentuk.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Teluk Ha Long mempunyai keluasan kira-kira 1,553 km persegi termasuk 1,960-2,000 pulau kecil yang sebahagian besar adalah batu kapur yang telah melalui 500 juta tahun pembentukan dalam keadaan dan persekitaran yang berbeza. Bentuk geologi serta kepelbagaian alam sekitar di kawasan ini telah mewujudkan kepelbagaian biologi, termasuk biosistem malar hijau tropika, lautan dan pantai.


3. Air Terjun Iguazu
Iguazu Falls merupakan air terjun separuh bulatan dengan kira-kira 80 m tinggi dan 2,700 m diameter lebar ini terletak pada garis sempadan antara Argentina dan Brazil. Terdiri daripada banyak lata air terjun yang menghasilkan percikan air yang besar. Ia merupakan salah satu air terjun paling hebat dan mengagumkan di dunia.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia


4. Pulau Jeju
Pulau Jeju, juga dikenali sebagai "Island of the Gods" merupakan lokasi percutian popular bagi penduduk Korea dan pelancong asing. Ia dianggap sebagai salah satu destinasi bulan madu terbaik di dunia.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Pulau ini wujud dari aktiviti gunung berapi aktif lalu membentuk satu permukaan geografi yang unik dan menarik umpama kepulauan Hawaii di Amerika Syarikat. Pulau Jeju mempunyai iklim yang sederhana dan walaupun di musim sejuk dimana suhunya jarang jatuh di bawah takat beku.


5. Komodo
Komodo adalah salah satu daripada 17,508 buah pulau yang membentuk negara Republik Indonesia. Pulau ini sangat dikenali melalui habitat utamanya iaitu Komodo Naga (Komodo Dragon), sejenis cicak yang terbesar di dunia dan hanya wujud di pulau ini.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Pulau Komodo mempunyai kawasan permukaan 390 kilometer persegi dengan jumlah penduduk lebih daripada dua ribu orang. Komodo adalah sebahagian daripada rantaian kepulauan Sunda dan termasuk dalam Taman Negara Komodo.


6. Sungai Bawah Tanah Puerto Princesa 
Puerto Princesa Underground River terletak kira-kira 80 kilometer (50 batu) di utara pusat bandar Puerto Princesa, Pulau Palawan, Filipina. Ianya telah diwartakan sebagai Taman Negara sejak tahun 1992.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Taman ini mempunyai landskap batu kapur manakala sungai bawah tanah ini pula panjangnya melebihi daripada 24 km (15 batu) dan termasuk daripadanya sepanjang 8.2 km (5.1 batu) seksyen bawah tanah Sungai Cabayugan. Kejernihan air sungai dan keindahan bentuk gua batu kapur di sini sangat menakjubkan.


7. Table Mountain
Table Mountain adalah gunung yang rata menjadi mercu tanda yang terkemuka menghadap bandar Cape Town di Afrika Selatan. Ciri utama Table Mountain atau Gunung Rata ini adalah puncaknya yang tinggi dan rata kira-kira 3 kilometer (2 batu) dari sisi ke sisi.

7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia

Dataran tinggi ini diapit oleh Devil's Peak disebelah Timur dan Lion's Head disebelah Barat lalu membentuk pemandangan latar belakang yang sungguh mempersonakan bagi bandaraya Cape Town. Table Mountain ini berketinggian 1,086 meter (3,563 kaki) dari paras laut.


Warisan Kita Adalah Masa Depan Kita

Kesemua 7 keajaiban alam semulajadi dunia ini telah dipilih oleh pelbagai pihak yang bertauliah dan melalui undian orang ramai (lebih 100 juta pengundi). Ianya bertujuan untuk mendokumentasi, memelihara dan memperkenalkan keajaiban keindahan alam semulajadi ini kepada dunia dengan motto, "OUR HERITAGE IS OUR FUTURE!" agar ianya kekal terpelihara.

Semoga informasi ringkas ini memberi sedikit ilmu pengetahuan tentang alam semulajadi unik dan mempersonakan yang wujud di muka bumi ini. Sesungguhnya alam semulajadi ini adalah alam ciptaan Ilahi, anugerah untuk kita nikmati dan renungi... Tiada yang ajaib kerana Allah swt Maha berkuasa!


Terima kasih bersama Relaks Minda

 جَزَاكُمُ اللهُ خَيْرًا كَثِيْرًا وَجَزَاكُمُ اللهُ اَحْسَنَ الْجَزَاء
Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza’
“Semoga Allah SWT akan membalas dirimu dengan kebaikan yang banyak dan semoga Allah SWT akan membalas dengan balasan yang terbaik.”

Ditulis oleh :

30 comments - "7 Keajaiban Alam Semulajadi Dunia "

Halong Bay dan Jeju Islands tu akak suka tengok..cantik sesangat..

belum sempat nak berbulan madu ke Pulau Jeju

Tanpa Nama delete icon 7:21 PG

Bersama kita memelihara keindahan alam semulajadi anugerah Allah ini. Terima kasih BM.. :)

dapat ke pulau jeju pun dah cukup kot rase nyer :)

Kakak tengok Komodo tu macam ngeri aje BM. Membayangkan banyaknya komodo di tempat itu.Kakak ada tengok rancangan national geographic tentang komodo ni ganas tak terkata. Walau bagaimanapun scenary semuanya memang sedap mata memandang.

nak masuk hutan amazon la..hehe

air terjun tu cukup menarik..memang hebat cipataan tuhan

harnani delete icon 12:52 PTG

indah sungguh tempat-tempat ni...

BinMuhammad delete icon 3:27 PTG

Antara lokasi percutian menarik utk dilawati...

BinMuhammad delete icon 3:28 PTG

InsyaAllah... Semoga Allah beri kesempatan itu... :)

BinMuhammad delete icon 3:29 PTG

Alam semulajadi di Malaysia pun cantik juga, sama2lah kita memeliharanya...

BinMuhammad delete icon 3:30 PTG

Wah! bukan sekadar cukup...dah cukup bertuah sgt kalau dapat pergi tu!

BinMuhammad delete icon 3:32 PTG

Komodo ni memang ganas dan air liur dia sgt beracun...padanlah dgn saiznya yg besar tu! Antara spesis dinasor yg masih wujud. Mujurlah hanya hidup kat pulau tu!

BinMuhammad delete icon 3:33 PTG

Satu impian yg menarik dan sgt mencabar tu!

BinMuhammad delete icon 3:34 PTG

Benar...alam ciptaan Ilahi ini amat indah utk kita nikmati dan renungi

BinMuhammad delete icon 3:35 PTG

Mungkin sebab tu tempat2 ini terpilih dalam 7 keajaiban alam semulajadi dunia.

Unknown delete icon 6:56 PTG

Pulau jeju tu cik akak pernah dengar..tapi yang lain macam tak tahu je..hihi...kalau tujuh bwnda ajaib di dunia..mengikut sejarah peradaban dunia...insyaAllah cik akak tahu

paridah delete icon 10:11 PTG

engagumi n kejadian Allah diserata dunia perlu kita jelajah meluas pandang sambil mengagumi betapa besarnya kekuasaan Allah...tu baru kejadian2 di dunia...di syurga?

Unknown delete icon 11:08 PTG

Teringin nak ke Pulau Jeju! ;D hehe

Unknown delete icon 11:13 PTG

Agak - agak la , komodo tu mkn org ke idak ya ... teringin nak ke jeju island .

Jeju Island tu sejuk mata memandang.....SubhanaAllah.Sungguh hebat ciptaam Allah.

Bunda_nora delete icon 4:52 PTG

Pernah dengar komodo ni dalam tv...tapi tak tahu lah macamna reaksi kalu bertembung depan2...haha..

Khir Khalid delete icon 11:23 PG

Pernah tengok rencana ttg komodo tu... bahaya.. Hutan Amazon tu bahaya juga walaupun nampak cantik.. klu tak tau ilmu hutan baik jngn masuk.. bnyk binatang berbahaya di dunia ni kat Amazon tu. Baik masuk amazon.com je hehee

Tanpa Nama delete icon 12:33 PTG

info yang sangat menarik dan menambah pengetahuan semua...belog RM memang terbaik dan berinformasi...amazon dan komodo..gandingan mengerikan bagi kathy..hehehehe..

fyna delete icon 4:03 PTG

komodo? errkk... fyna geli dengan semua spesis tue. hehehe.. jeju island memang lawa. teringin hendak pergi sana.

Fiza Rahman delete icon 2:55 PTG

Suka tgk Halong bay ngan jeju island tu.

Yana Yani delete icon 2:25 PTG

pulau sipadan tak dapat undian pula ye =)
nice sharing BM, saya tak pernah tahu kewujudan 7 keajaiban dunia bagi kategori semulajadi
semua tempat yang disebutkan tu pernah pergi, melalui TV
anak bujang suka tengok discovey channel

Unknown delete icon 11:09 PG

Pulau Jeju,.selalu tengok dalam drama2 Korea..memang pemandangannya cantik dan menarik..

Zie_dhan delete icon 4:24 PTG

infonya menarik,,tambah pengetahuan

Unknown delete icon 4:23 PTG

Alhamdulillah berpeluang melawat underground river di puerto princesa, Palawan.. memang seperti yang di cerita kan. 7 wonder nature.. isteri asal palawan dan mak mertua dari x berapa sihat terus bersemangat sebab keindahan alam semulajadi

Coretan anda amat-amat dihargai. Terima kasih bersama 'Relaks Minda - ilmu dikongsi bersama' - “Jazakumullah Khairan Katsiran Wa Jazakumullah Ahsanal Jaza”

 
Copyright © 2015 Relaks Minda - Ilmu Dikongsi Bersama - All Rights Reserved - About Me - Policy - Disclaimer - Sitemap